بازديد مقام عالي وزارت نفت از گروه مپنا
تاریخ خبر : 15 مهر 98

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

در چهاردهمين روز از مهرماه 98، گروه مپنا ميزبان "بيژن نامدار زنگنه" وزير نفت و هيئت همراه او بود.

در ابتداي بازديد که با حضور جمعي از مديران ارشد گروه مپنا همراه بود، "عباس علي‌آبادي" مديرعامل گروه مپنا، اظهار داشت: امروز، گروه مپنا يک بنگاه حل مسأله از تأمين مالي تا خدمات پس از فروش است و ما آمادگي داريم همه تجهيزات مورد نياز صنعت نفت و گاز را توليد کنيم و با شبکه گسترده‌اي از تأمين‌کنندگان بين‌المللي و داخلي نيز همکاري داريم.

"عليرضا يزدي‌زاده"، معاون برنامه‌ريزي و کنترل راهبردي مپنا نيز در اين مراسم در سخناني گفت: مپنا همان مجموعه‌اي است که با همت و درايت مهندس زنگنه تأسيس شد و امروز به اين مرحله از رشد و بلوغ رسيده است.

وي به تبيين سير تحول مپنا در دهه‌هاي 70، 80 و 90 خورشيدي، استراتژي‌ها، مأموريت‌ها و اهداف و چشم‌انداز اين گروه پرداخت و افزود: در اثر اين تحولات، مپنا از حوزه صرف پيمانکاري و توليدکننده تجهيزات تحت ليسانس، هم‌اکنون به مجموعه‌اي صاحب فناوري تبديل شده و در رتبه سوم در ميان صاحبان فناوري توربين گازي در عرصه جهاني قرار گرفته است.

وي همچنين به تبيين ويژگي‌هاي کارخانجات دانش محور گروه مپنا و بخشي از ظرفيت‌هاي فناورانه مپنا از جمله تکنولوژي ساخت تجهيزات دوار، تکنولوژي مربوط به ساخت انواع پره داغ توربين، تکنولوژي‌هاي مختلف تست تجهيزات، تکنولوژي جوش، ساخت موتورهاي الکتريکي، کنترل، ابزار دقيق، برقي‌سازي و ...، پرداخت و توانمندي‌هاي نهادينه شده با استفاده از دانش مهندسي و فناوري بومي شده در گروه مپنا را تشريح کرد.

در ادامه، مدعوين از سالن مونتاژ توربين‌هاي صنعتي، سالن تست توربين و سالن بخار شرکت مهندسي و ساخت توربين مپنا (توگا) و سالن توليد کارخانه شرکت مهندسي و ساخت پره‌توربين مپنا (پرتو) بازديد نموده و با فناوري‌هاي پيشرفته به‌کارگرفته‌شده در تجهيزات نفت و گاز ساخت اين گروه آشنا شدند. بازديد از برخي محصولات و دستاوردهاي جديد شرکت‌هاي مهندسي و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و مهندسي موادکاران نيز از ديگر برنامه‌هاي وزير نفت و مدعوين بود.

همچنين در نشست مشترک وزير نفت و معاونان و مديران وزارت نفت و نيز مديرعامل و برخي از مديران ارشد گروه مپنا، موضوعات مورد علاقه دوجانبه از جمله مباحث مربوط به راندمان توليدات صنعتي، بهاي تمام شده انرژي، مقايسه خودروهاي بنزيني و برقي و ...، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

در اين نشست، «مجتبي غروي»، مديرعامل بخش نفت و گاز گروه مپنا، با معرفي ويژگي‌ها و ظرفيت‌هاي قابل توجه شرکت‌هاي نيرپارس، توسعه نفت و گاز مپنا، حفاري مپنا و شرکت مشاوران انرژي تهران، بخشي از دستاوردهاي گروه مپنا در اين عرصه از جمله واحدهاي ايستگاه تقويت گاز، قرارداد تأمين يکصد واحد توربوکمپرسور براي خطوط انتقال گاز سراسري، قراردادهاي واحدهاي پارس جنوبي، قراردادهاي مناطق نفت‌خيز جنوب، قرارداد پروژه‌هاي حفاري و قراردادهاي پروژه‌هاي پتروشيمي و ...را براي حاضران تشريح کرد.

مهندس "بيژن نامدار زنگنه"، نيز در اين نشست، با اشاره به سابقه مفيد همکاري وزارت نفت با گروه مپنا در حوزه‌هاي مختلف از جمله فازهاي پارس جنوبي و پروژه‌هاي يوتيليتي و ...، توصيه کرد: گروه مپنا به دليل وجود ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي مهندسي و دانشي مورد نياز، مانند تعدادي از شرکت‌هاي معتبر بين‌المللي، بخشي از فعاليت خود را در حوزه‌هاي متکي بر فناوري پيشرفته (هاي‌تک) در صنعت بالادستي نفت و گاز متمرکز نمايد. وي تصريح کرد: گروه مپنا، به عنوان مجموعه‌اي پويا و با داشتن کارکنان متخصص و فعال، همچنان خدمات خوبي براي آيندگان اين کشور به همراه خواهد داشت.

 

مپنا از نمادهاي شاخص فناوري ملي ايران است

وزير نفت، در حاشيه بازديد از کارخانجات گروه مپنا، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز فرصتي بود تا از کارخانجات و تأسيسات مپنا بازديد نموده و از بخش‌هاي پروژه‌اي و طراحي‌هاي اين مجموعه شناخت بيشتري پيدا کنيم.

"بيژن نامدار زنگنه" اظهار داشت: خوشبختانه پيشرفت‌هاي بزرگي در مپنا رخ داده و در اين شرايط همه سالن‌هاي توليد آن فعال است و با ظرفيت مناسبي کار مي‌کند؛ موضوع مهم‌تر در مجموعه مپنا، علاوه بر مقدار توليد، آن است که يکي از نمادهاي شاخص فناوري ملي کشورمان محسوب مي‌شود و ما اگر بخواهيم يکي از دستاورهاي ملي خود را بيان کنيم قطعا نمي‌توانيم از مجموعه مپنا صرف‌ نظر کنيم. مپنا از اوايل دهه هفتاد، فعاليت خود را با مفهوم کاربردي دانش بنيان آغاز کرد و تا به امروز به فعاليت خود در راستاي پيشرفت کشور ادامه مي‌دهد.

زنگنه گفت: فرآيندهاي مجموعه مپنا براي تأمين نيازهاي داخلي مفيد و فراهم است؛ البته مپنا امروز و در اين مرحله به حوزه فعاليت‌هاي نفتي نيز وارد شده است و ما از اين حضور استقبال مي کنيم.

وزير نفت با اشاره به نشست مشترک با مديران ارشد گروه مپنا در حاشيه بازديد از کارخانجات مپنا خاطرنشان کرد: در اين نشست، انتظارات وزارت نفت از مپنا و انتظارات طرف مقابل بيان شد که در برخي از اين موضوعات تفاهم داشتيم و در برخي ديگر نياز به مذاکره بيشتر داريم. وزير نفت تصريح کرد: نياز داريم مپنا در بخش‌هاي هاي‌تک خدمات نفتي وارد شود که امروز در انحصار چند شرکت بين‌المللي است.

زنگنه، آينده گروه مپنا را روشن دانست و اظهار اميدواري کرد که با تلاش مپنا، قله‌هاي جديدي در بخش توسعه فناوري ملي حاصل شود و اين موفقيت باعث افتخارات بيشتري براي ايران و مهندسان، متخصصان و کارگران ما باشد.

وي افزود: ما در نظر داريم مپنا و شرکت نفت و گاز پارس، مذاکره کنند و در بخش کمپرسورها و توربين‌ها همکاري لازم صورت گيرد تا شاهد اين باشيم که تمامي 27 فاز پارس جنوبي به زودي به بهربرداري کامل برسد.

وي يادآور شد: مپنا تحت عنوان "شرکت مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي ايران" به وجود آمد و در اولين پروژه با صرفه‌جويي جدي همراه شد و مقدار زيادي هم ساخت داخل اتفاق افتاد. مپنا نهالي بود که به دشواري غرس شد و هم‌اکنون انبوهي از درختان نومند است. مديريت و نيروي انساني مپنا افرادي هستند که مي‌دانند چه کاري انجام مي‌دهند و اين حرفه‌اي بودن موجب شده تا در برهه‌هاي زماني مختلف و در شرايط اقتصادي خاص نيز موفق شوند.

رئيس هيأت‌مديره و مديرعامل گروه مپنا نيز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به بازديد وزير نفت از کارخانجات اين گروه، خاطرنشان کرد: در اين بازديد و در نشست مشترک، مقرر شد که مجموعه مپنا با توجه به نيازهاي صنعت نفت و گاز کشور در چند زمينه مطالعات جدي انجام دهد.

"عباس علي‌آبادي"، تصريح کرد: وزير نفت در حوزه‌هاي متکي بر فناوري پيشرفته (هاي‏تك) که تنها در اختيار چند کشور است به مپنا مأموريت داد و اين اقدام در اولويت کاري ما قرار خواهد گرفت؛ بدون ترديد مپنا در حوزه هاي‌تک موفق عمل خواهد کرد، چرا که زيرساخت‌هاي کافي در مپنا موجود است.

دکتر علي‌آبادي با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با وزير نفت در زمينه امکان صادرات برق به جاي گاز گفت: ما چنين پيشنهادي ارائه کرديم که قرار شد به صورت دقيق‌تر مورد بررسي قرار گيرد. ما فکر مي‌کنيم تبديل گاز به برق و صادرات آن، از جمله ظرفيت‌هاي کشور براي تأمين ارز مورد نياز و براي درآمدزايي و ايجاد شغل است. 

وي در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مسائل زيست محيطي و مصرف بالاي خودروهاي بنزيني، گفت: لازم است مصرف بنزين کنترل شود، از اين رو، توليد خودروهاي برقي، پيشنهاد مپنا براي مقابله با اين مشکل است که البته ما در اين حوزه آماده کار و همکاري هستيم. زيرساخت‌هاي کافي براي توليد خودروهاي برقي در مپنا وجود دارد، همچنين مي‌توانيم ارز مورد نياز تبديل گاز به برق را نيز فراهم کنيم.

وي در زمينه فعاليت‌هاي گروه مپنا در صنايع ريلي نيز گفت: ما در مجموعه مپنا علاوه بر تأمين تجهيزات ناوگان ريلي و ساخت لوکوموتيو، مي‌توانيم ظرفيت توليد لوکوموتيو را افزايش دهيم، ضمن آنکه آماده همکاري در جهت برقي‌سازي خطوط ريلي نيز هستيم.

دکتر علي‌آبادي، در پايان ضمن تاکيد بر توان برقي‌سازي خودروها، اظهار داشت: کارخانه‌هاي خودروسازي از ظرفيت‌هاي ملي کشور هستند و ما در نظر داريم در زمينه برقي‌سازي خودروها با آنها همکاري کنيم، اما اگر اين استقبال يک طرفه باشد، مپنا داوطلب است که به تنهايي وارد اين عرصه شود.

شايان ذکر است، بخش نفت و گاز گروه مپنا که از سال 1386 فعاليت‌هاي رسمي خود را آغاز کرده است در حوزه‌هاي مختلفي از جمله توسعۀ ميادين، حفاري در خشکي و دريا، احداث واحدهاي فرآيندي پايين‌دستي، تأسيسات جانبي، يوتيليتي و ساخت مخازن مشارکت داشته است. در تيرماه 1395 نيز گروه مپنا در ميان هشت شرکت اوليه‌اي بود که صلاحيت آنها براي حضور در پروژه‌هاي اکتشاف و توسعه (E&P) و همکاري با شرکت‌هاي نفتي بين‌المللي براي توسعه ميادين انرژي ايران مورد تأييد قرار گرفت.


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)