تابستان سال 1398 با بهره‏ برداري تجاري موفق از محصولات جديد نيروگاهي گروه مپنا سپري شد
تاریخ خبر : 23 شهریور 98

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

تابستان سال 1398 دوره مهمي براي محصولات جديد نيروگاهي گروه مپنا بود. توربوژنراتورهاي گازي MGT-30 ، MGT-40 و MGT-70(3) كه با دانش فني بومي به عنوان محصولاتي ملي در سال‏‌هاي اخير توسعه يافته بودند، گذرگاه‌‏هاي مهمي را در تجاري‌‏سازي پشت‌سر گذاشتند.

يک واحد توربوژنراتور گازي MGT-30 مپنا كه به عنوان نيروگاهي کوچک و قابل جابجايي در منطقه سراوان استان سيستان و بلوچستان راه‏اندازي و به شبکه سراسري برق کشور متصل‌ شده بود، با موفقيت دوره اوج بار تابستاني را سپري كرد. اهميت اين كاركرد در رفع اشكالات قبلي و بهبود اين نوع محصول، استفاده از سيستم احتراق جديد و کنترل بهبود يافت‌ه‏اي بود که البته قبلاً در نيروگاه پرند مپنا آزمايش شده بودند. اين واحد نيروگاهي MGT-30 در شروع دوره تابستان به فاصله کوتاهي پس از آن راه‏اندازي شده بود که يک واحد توربوژنراتور جديد MGT-40 طراحي و ساخت گروه مپنا نيز در زاهدان به بهره‏برداري رسيده بود، تا بدين ترتيب اين محصولات جديد و فناوري توسعه يافته بومي، با تدبير وزارت نيرو در خدمت مردم منطقه جنوب شرق کشور قرار گيرد. نيروگاه گازي كوچك MGT-40 با ظرفيت نامي توليد 42 مگاوات در شرايط استاندارد، مجموعه‌ه‏اي از محصولات جديد گروه مپنا را در بردارد كه شامل توربين گاز، ژنراتور، سيستم كنترل و كليه تجهيزات جانبي مي‏شود كه به دست و توان مهندسان و پژوهشگران ايراني طي 7 سال گذشته طراحي شده و توسعه يافته‏اند. توربوژنراتورهاي گازي از اين نوع، كاربرد فراواني در توليد برق در نيروگاه‏‌هاي کوچک و همچنين صنايع نفت و گاز در كشور و خارج از آن دارند؛ ضمن آنكه دانش فني ايجاد شده از توسعه اين مجموعه محصول، در ارايه خدمات مهندسي متعدد به نيروگاه‏‌هاي مشابه مؤثر خواهد بود و در خارج كشور نيز مزيت رقابتي ايجاد مي‏كند.

اما شايد اتفاق مهمتر از نگاه ملي آن بود كه اولين محصول با مالكيت معنوي مستقل گروه مپنا يعني توربين گاز MGT-70(3) (توسعه ‏يافته تحت پروژه بزرگ MAP2B) همراه با ژنراتور MGG-58 در خارج كشور (نيروگاه رميله عراق كه فاز اول آن در تصوير قابل مشاهده است) كاركرد تجاري و آزمون‏‌هاي رسمي خود را با موفقيت پشت‌سر گذاشت. درست دو سال پس از تست اولين نمونه اين توربين گاز در نيروگاه پرند، و همزمان با بيستمين سالگرد تاسيس شركت توربين مپنا (توگا)، تست رسمي عملکرد واحدهاي ۵ و ۶ نيروگاه رميله در اوايل تيرماه 98 انجام شد و توان ايزو ۱۸۵ مگاوات در هر دو واحد با راندمان ۳۶.۳٪ (هر دو بالاتر از گارانتي) به ثبت رسيد. نتايج اين تست‏ ها با توان و راندمان ذكر شده، كارفرما، وزارت انرژي عراق و رقباي بين‏‌المللي حاضر در آن كشور را كه به ديده ترديد به اين محصول جديد مي‏ نگريستند در شگفتي فرو برد. اين دو واحد، همراه با هشت واحد توربين ارتقاء يافته قبلي که در ايران در حال کار است، مجموعاً ناوگان واحدهاي در حال بهره‌‏برداري از اين نوع توربين جديد را به ۱۰ واحد مي‏‌رسانند که ساعت کارکرد تجمعي آنها در پايان تابستان 98، نزديك يكصد هزار ساعت رسيده است. استفاده در نيروگاه بزرگ 3000 مگاواتي رميله به عنوان اولين صادرات اين محصول و فناوري ايراني، بي‌شك مرجع خوبي براي توسعه صادرات فناورانه گروه مپنا و كشور رسيده است.

گروه مپنا كه در دو دهه اخير به عنوان تكيه گاهي استوار براي اين صنعت ايراني شناخته شده، با تكيه بر دانش توسعه يافته بومي و تلاش و همت نيروي انساني خود توانسته است دستاوردهاي بزرگي به خصوص در طراحي و توسعه محصولات جديد داشته باشد و شيريني اين موفقيت‏ها، با بروز و ثبوت كاركرد عملياتي و پايدار محصولات جديد در ميدان واقعي داخل و خارج كشور، دو چندان شده است.


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)