سنکرون نخستین واحد گازی کلاس F مپنا با شبکه سراسری برق
تاریخ خبر : 13 دی 99

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

نخستین واحد گازی نیروگاه کلاس F پروژه هنگام، با تلاش‌های مهندسان و کارکنان گروه مپنا و در شرایط محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، عصر روز چهارشنبه دهم دی ماه 99، سنکرون شد و به شبکه سراسری برق پیوست.
پروژه نیروگاه سیکل‌ترکیبی هنگام به‌عنوان نخستین ساختگاه از مجموعه تفاهمنامه احداث نیروگاههای کلاس F، شامل دو واحد گازی از نوع توربین‌های کلاس F، هر کدام به ظرفیت اسمی 307 مگاوات، به همراه یک واحد بخار به ظرفیت اسمی 292 مگاوات، در مجموع به میزان 906 مگاوات و با میزان بهره‌وری 58 درصد در حالت سیکل‌ ترکیبی به همراه سیستم خنک‌کن یک‌بارگذر Once Through)) به­ صورت EPCF است.
کسب دانش و بومی‌سازی و نیز استفاده از توانمندی متخصصان داخلی در نصب و راه‌اندازی واحدهای کلاس F در گروه مپنا، ارائه و اجرای طرح توسعه پست نیروگاه موجود جهت جلوگیری از تاخیر راه‌اندازی واحد نخست با پست GIS و نیز عدم توقف روند اجرایی پروژه در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا با به‌کارگیری و نظارت بر شیوه‌نامه‌های ایمنی و بهداشتی از جمله دستاوردهای این پروژه محسوب می‌شود.
در راستای بهبود میزان بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی و توسعه صنعت برق کشور، گروه مپنا قرارداد انتقال دانش فنی ساخت توربین و ژنراتورهای کلاس F که نسبت به نوع پیشین خود از بهره‌وری بالاتری برخوردار هستند را با زیمنس آلمان امضاء کرده است. به­‌کارگیری توربین و ژنراتورهای کلاس F صرف‌نظر از بهره‌وری بالا، از آلایندگی کمتری برخوردار است و در راستای اهداف توسعه پایدار و عهدنامه‌های بین‌المللی، به‌ویژه توافقنامه پاریس بوده و سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارد. هم­چنین، این انتقال دانش فنی بر بهبود اشتغال‌­زایی در کارخانه‌ها موثر بوده و توان صنعت برق کشور را افزایش خواهد داد.
قرارداد احداث نیروگاه­های کلاس F در قالب 8 ساختگاه، در دو مرحله و در مجموع به میزان 5000 مگاوات از سوی شرکت مادرتخصصی نیروی برق حرارتی در آبان ماه 1396 به گروه مپنا سپرده شد. چهار پروژه دارای اولویتِ مرحله نخست قرارداد، شامل هنگام (بندرعباس)، دوکوهه (اندیمشک)، سهند (تبریز) و ویس (اهواز) از طرف گروه مپنا به شرکت احداث و توسعه پروژه‌های ویژه مپنا (توسعه 3) واگذار شد که عملیات اجرایی آن‌ها در حال انجام است.


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)