دومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند سنکرون می‌شود
تاریخ خبر : 27 تیر 97

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

واحد دوم نیروگاه پرند، با تکیه بر توان داخلی گروه مپنا، با شبکه سراسری برق آماده سنکرون شد.
واحد اول بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، در تاریخ ۲۲ آبان ۹۶ با شبکه سراسری سنکرون شده و برق آن در اختیار دیسپاچینگ قرار گرفت و صبح امروز چهارشنبه 27 تیر ماه واحد دوم این نیروگاه با حضور دکتر عباس علی‌آبادی رییس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا، آماده سنکرون با شبکه سراسری شد. بر اساس برنامه، تا پایان سال جاری، واحد سوم این نیروگاه نیز با شبکه سراسری برق کشور سنکرون و آماده تولید خواهد شد.
دکتر علی‌آبادی، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای تامین آب مورد نیاز توربین بخار نیروگاه پرند، از پساب شهر پرند استفاده می‌شود و نیازی به منابع آب‌های زیرزمینی نیست. این آب با تصفیه پساب در سیکل بخار استفاده می‌شود.
مدیرعامل گروه مپنا، افزود: توسعه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند با توجه به اهمیت این نیروگاه در شبکه سراسری و همچنین پیروی از برنامه‌­های بالادستی وزارت نیرو، افزایش راندمان شبکه برق کشور، کاهش اثرات زیست محیطی و مقابله با گرمایش زمین، کاهش آلایندگی­های سوخت­های فسیلی، از ابتدای واگذاری در دستور کار شرکت مپنا قرار داشت که این موضوع از سال 93 اجرایی شد.
دکتر علی‌آبادی یادآور شد: با توجه به برنامه‌های دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی، تشویق بخش خصوصی برای ورود به صحنه و توسعه بخش بخار نیروگاه­های گازی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و بر این اساس، در قانون بودجه سال 92 و در قالب تبصره 19، قراردادهای بیع متقابل و بازگشت سرمایه گذاری انجام شده از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت گازوییل نیروگاه به عنوان راهکار دستیابی به این مهم، منظور شد.
مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: شرکت مپنا به عنوان بزرگترین شرکت نیروگاه‌ساز در خاورمیانه و سومین شرکت نیروگاه‌ساز دنیا، مبادرت به توسعه بخش بخار نیروگاه­های پرند، فردوسی و عسلویه، هر کدام با سرمایه‌گذاری تقریبی 400 میلیون یورو و ظرفیت 480 مگاوات نمود.
شایان ذکر است، نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، از جمله نیروگاه‌های خصوصی است که بخش گاز این نیروگاه در سال ۹۰ از محل تهاتر بدهی‌های وزارت نیرو با مطالبات شرکت مپنا، به گروه مپنا واگذار شده است.
توسعه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند با توجه به اهمیت این نیروگاه در شبکه سراسری و همچنین پیروی از برنامه‌های بالادستی وزارت نیرو، افزایش راندمان شبکه برق کشور، کاهش اثرات زیست محیطی و مقابله با گرمایش زمین، کاهش آلایندگی‌های سوخت‌های فسیلی، از ابتدای واگذاری در دستور کار قرار داشت که این موضوع از سال ۹۳ اجرایی شد.
در حال حاضر نیروگاه پرند نخستین و جدی‌ترین پروژه بیع متقابل در کشور است که با پایان پروژه و آغاز بهره‌برداری تجاری واحد سوم نیروگاه تا پایان سال ۹۷، معادل یک میلیارد و صد میلیون لیتر گازوییل یا یک میلیارد و صد میلیون متر مکعب گاز در سال صرفه‌جویی دارد.
بخش بخار این نیروگاه مشتمل بر سه واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی جمعا به ظرفیت ۴۸۰ مگاوات، شش واحد بویلر بازیاب حرارتی (HRSG)، سیستم خنک‌کننده از نوعACC، پست ۴۰۰ کیلوولت و ۳.۵ کیلومتر خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت است که بیش از ۹۰ درصد از تجهیزات نیز توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است.
به منظور احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز در حدود ۴۲۰ میلیون یورو برآورد شده که از این میزان، رقمی معادل ۴۰۷ میلیون یورو مربوط به بخش بخار نیروگاه و ۱۳ میلیون یورو جهت تکمیل خطوط انتقال برق، تکمیل تصفیه خانه فاضلاب و تملک زمین جهت احداث خطوط انتقال برق و پساب به نیروگاه است.
هم‌اکنون حدود 160 واحد گازی بزرگ (با ظرفیت تولید حدود 160 مگاوات) در سیکل باز و با راندمان حدود 30 درصد در مدار تولید شبکه برق کشور قراردارد که با تبدیل این واحدها به واحدهای سیکل ترکیبی، راندمان به 50 درصد افزایش خواهد یافت. با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی اثرات گازهای گلخانه‌ای نیز به شدت کاهش خواهد یافت.


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)