صرفه‌جويي 1325 ميليارد تومانی در بخش نيروگاهی کشور
تاریخ خبر : 25 مرداد 93

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

هزینه تأمین و راه‌اندازی تجهیزات خنک کننده دو سامانه‌ IGV+ و مدیا در نیروگاه‌های کشور تقریباً 75 میلیارد تومان برآورد شده که در مقایسه با هزینه‌های 1400 میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری برای ساخت و تأمین 620 مگاوات برق، بسیار پایین است.
با راه‌اندازی سامانه‌های خنک‌کننده هوای ورودی به توربین‌های نیروگاهی شامل سامانه مدیا و آی‌جی‌وی پلاس (IGV+) در 105 واحد نیروگاهی، 1325 میلیارد تومان در بخش نیروگاهی صرفه‌جویی شده است.
به‌ نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در سال جاری شرکت مادر تخصصی وزارت نیرو با انجام دو ابتکار IGV+ و مدیا توانست علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق کشور و اجرای برنامه‌های تعمیرات نیروگاهی، حدود 620 مگاوات به ظرفیت تولید واحدهای موجود با هزینه اندک و زمان بسیار کوتاه (در مقایسه با احداث نیروگاه‌های جدید) اضافه کند.
بر پایه این گزارش و براساس ارزیابی کارشناسان شرکت مادرتخصصی نیروگاه‌های حرارتی، در زمان پیک مصرف برق در هفته پایانی تیر و هفته اول مردادماه سال جاری و به‌دنبال افزایش بی‌سابقه تقاضای مصرف برق، این شرکت با استفاده از دو سامانه‌ خنک کننده IGV+ و مدیا و افزایش راندمان نیروگاه‌ها اجازه نداد مصرف برق در زمان پیک از تولید آن پیشی گرفته و کشور در خاموشی فرو رود.
همچنین این گزارش می‌افزاید، هزینه تأمین و راه‌اندازی تجهیزات خنک کننده دو سامانه‌ IGV+ و مدیا در نیروگاه‌های کشور تقریباً 75 میلیارد تومان برآورد شده که در مقایسه با هزینه‌های 1400 میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری برای ساخت و تأمین 620 مگاوات برق، بسیار پایین است.


سامانه‌ IGV+
بر پایه این گزارش، یکی از طرح‌های مورد استفاده برای افزایش ظرفیت شبکه برق کشور IGV+ است که باعث افزایش توان و راندمان توربین‌های نیروگاهی به‌ویژه توربین‌های گازی، ارتقای تجهیزات در بخش‌های توربین، کمپرسور و سامانه‌ کنترل در واحدهای نیروگاهی می‌شود.
این گزارش می‌افزاید، این طرح ابتدا در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد (نیروگاه دولتی) و دو نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر و فردوسی (نیروگاه خصوصی) به‌صورت آزمایشی اجرا شد.
براساس این گزارش، به‌دنبال اجرای موفقیت آمیز طرح IGV+ در نیروگاه‌های یزد، پره‌سر و فردوسی بناست این طرح به طور کلی در 28 واحد دولتی، 48 واحد خصوصی و 74 واحد شرکت مپنا اجرا شود.
بر پایه اعلام شرکت مادرتخصصی نیروگاه‌های حراتی این طرح در حال حاضر در 150 واحد در حال پیاده سازی است. گفتنی است، طرح IGV+ تاکنون در 28 نیروگاه دولتی اجرایی شده و قرار است در نیمه دوم سال در چهار واحد نیروگاه ماهشهر نیز اجرا شود.
گزارش‌ها حاکی از این است، این طرح در 35 واحد شرکت مپنا و 24 واحد بخش خصوصی به اجرا درآمده است. بر پایه این گزارش، در مجموع با اجرای طرح IGV+ در 87 واحد، تاکنون 375 مگاوات، که بیش از قدرت عملی تابستانه سه واحد «94.2V» است، به قابلیت شبکه برق کشور اضافه شده است. این گزارش می‌افزاید، با اجرای طرح در 71 واحد باقیمانده که براساس پیش بینی‌ها قرار است در نیمه دوم سال به مرحله اجرا در آید، جمعاً 250 مگاوات، که بیش از قدرت عملی تابستانه دو واحد 94.2V است، به ظرفیت تولید شبکه در تابستان 96 اضافه می‌شود.
گفتنی است، از مزایای اصلی این طرح استفاده از دانش و فناوری صرفاً بومی، اجرای طرح با هزینه‌ای کمتر از 2 درصد هزینه خرید و احداث واحدهای جدید بوده و دوره زمانی نصب و راه‌اندازی آن بسیار کوتاه‌تر از زمانی است که برای تدارک تجهیزات و توقف بسیار کوتاه هر واحد نیروگاهی صرف می‌شود.
 
سامانه‌ مدیا
 در روش «مدیا» با احداث تجهیزات در ورودی کمپرسور توربین گازی و افشاندن آب روی سطوح مدیای مسیر عبور هوا (همچون مکانیزم کولر آبی) دمای هوای ورودی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و موجب افزایش قابلیت تولید حدود 10 درصد قدرت نامی واحد می‌شود. در روش مدیا هرچه دمای محیط بالاتر باشد تأثیر این سامانه‌ و بهره‌وری آن بیشتر است. براساس این گزارش، با اجرای سامانه‌ مدیا در 18 واحد نیروگاهی، 260 مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور افزوده می‌شود. براساس اعلام شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های حرارتی تا قبل از شروع تابستان 95 تعداد قابل توجهی از این واحدهای نیروگاهی از جمله نیروگاه‌های کرمان، شیروان، شهید کاوه، شاهرود و شهید رجایی به این سامانه‌ تجهیز شدند.
همچنین بر پایه این گزارش، بیش از 90 درصد تجهیزات مورد استفاده در طرح مدیا ساخت داخل است.
قابلیت تولید نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی تا حد قابل توجهی متأثر از دمای هوای محیط است و تقریباً به ازای هر 10 درجه افزایش دمای محیط، 6 درصد قابلیت تولید نامی این واحدها کاهش می‌یابد و نیز اوج نیاز مصرف به جهت مصارف سرمایشی در ساعات گرم فصل تابستان محقق می‌شود، قابلیت تولید این نوع واحدها در شرایط نیاز مصرف به حداقل کاهش می‌یابد.
بر پایه این گزارش، هزینه اجرای طرح مدیا به ازای میزان افزایش تولید، حدود 10 درصد هزینه احداث نیروگاه جدید است.
همچنین از دیگر مزایای اجرای این طرح تدارک تجهیزات مورد نیاز و نصب آن‌ها در چند روز است، حال آنکه احداث نیروگاه جدید گازی، نیازمند حداقل 2 سال زمان است. تجهیزات تصفیه آب این سامانه‌ قابل استفاده در فرآیند تولید واحدهای اصلی است.

منبع خبر:
صبا (پايگاه اطلاع رساني صنايع آب، برق، نفت و انرژي)

http://www.sabainfo.ir/fa/news/125744


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)