آغاز بهره‌برداری تجاری از واحدهای اول و دوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند مپنا با حضور وزیر نیرو
تاریخ خبر : 04 شهریور 97

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

بهره‌برداری تجاری از واحدهای اول و دوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند مپنا آغاز شد. وزیر نیرو در بازدید از سایت پروژه پرند و ساختمان کنترل نیروگاه، فرمان افزایش بار واحد گازی به میزان ۵ مگاوات را نیز صادر کرد.
همزمان با هفته دولت، وزیر و معاونان وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با همراهی مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا در نیروگاه هزار و 464 مگاواتی سیکل ترکیبی پرند حضور یافتند.
مدیرعامل گروه مپنا در این رویداد به تشریح ویژگی‌های فنی اتاق فرمان نیروگاه پرند از جمله تجهیزات MAPEX پرداخت.
"عباس علی‌آبادی" ضمن خیر مقدم به مدعوین اظهار داشت: امروز بسیار روز مبارکی است، از این جهت که یک پروژه ویژه آغاز به کار کرده است، از جمله آنکه این پروژه موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.
وی با تشریح امتیازات تبدیل واحدهای گازی به بخار از جمله در نیروگاه سیکل ترکیبی پرند تصریح کرد: هم‌اکنون تعداد زیادی از واحدهای گازی در حال طی کردن فرایند سیکل ترکیبی شدن هستند و هر واحد گازی که به واحد بخار تبدیل می‌شود حدود ۳۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی در سوخت به دنبال دارد، به عبارتی ما واحد مولد ثروت هستیم.
وی به دومین ویژگی واحدهای بخار نسبت به واحدهای گازی پرداخت و گفت: تأمین مالی این پروژه از محل تسهیلات دولتی و وام نیست، بلکه از طریق درآمدهای فروش برق همین پروژه و صندوق پروژه تأمین بودجه شده و موجب تولید برق و صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.
وی افزود: سومین امتیاز تبدیل واحد گازی به سیکل ترکیبی آن است که در پروژه نیروگاه پرند از سیستم خنک کننده نیروگاه (ACC) استفاده شده و از این طریق تنها ۳ لیتر در هر ثانیه آب مصرف می‌شود که در مقابل دیگر نمونه‌ها بسیار ناچیز است.
علی‌آبادی، سیستم تحریک نیروگاه پرند را صد در صد تولید داخل و بومی دانست و تأکید کرد: تولید سیستم تحریک نیروگاه پرند اقدامی کاملاً عالمانه و حرفه‌ای است و ارزش مطرح شدن در جامعه جهانی را دارد.
وی ویژگی مهم دیگر نیروگاه پرند را بومی‌سازی سیستم کنترل بخار نیروگاه با وجود حجم پیچیدگی دانست و آن را اقدامی ارزشمند خواند و افزود: تاکنون ۳ واحد از نیروگاه پرندMAP2B شده که هر واحد نیز 24 مگاوات به قدرت عملی نیروگاه اضافه نموده است.
دکتر علی‌آبادی در پایان بر آمادگی کامل گروه مپنا در جهت تبدیل واحدهای گازی موجود در کشور به واحدهای سیکل ترکیبی تأکید کرد.
در ادامه این رویداد، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی ضمن گرامیداشت هفته دولت، به تبیین وضعیت برق و آمارهای موجود در آن پرداخت و اظهار داشت: هم‌اکنون حدود هزار و 400 مگاوات کمبود برق داریم و این میزان کسری تا برنامه ششم به سه هزار و ۴۰۰ مگاوات و تا برنامه هفتم به ۵ هزار مگاوات خواهد رسید با این حال ما برنامه‌های متنوعی جهت احداث نیروگاه‌های جدید داریم تا کمبودها جبران شود، ضمن آنکه مدیریت مصرف نیز امر بسیار مهمی خواهد بود.
"محسن طرزطلب" گفت: ما در مجموعه وزارت نیرو ضمن بهره‌برداری از واحدهای اول و دوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند درصدد تکمیل احداث نیروگاه ری هستیم و واحد بخار نیروگاه رودشور نیز در برنامه قرار دارد و در مجموع برنامه‌ریزی شده تا ۱۰ واحد نیروگاهی شامل هزار و 600 مگاوات در بخش‌های دولتی و خصوصی تکمیل و وارد مدار شود، در این صورت سه دهم میلیارد متر مکعب سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.
وی از تهیه و ارسال دو صورت وضعیت پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پرند خبر داد و افزود: این پیشنهاد نیز ‌اکنون مطرح است که اگر دولت امکان پرداخت مطالبات سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های برق را ندارد، همان میزان سوخت صرفه‌جویی شده را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد تا مطالبات جبران شود.
طرزطلب اظهار امیدواری کرد: واحد سوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند نیز تا بهمن ماه سال جاری مقارن با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی وارد مدار شود.
"رضا اردکانیان" سخنران پایانی مراسم بهره‌برداری تجاری از واحدهای اول و دوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند بود که ضمن تبریک تقارن هفته دولت با اعیاد قربان و غدیر خم اظهار داشت: ابراز خوشبختی می‌کنم که در ابتدای هفته دولت در مراسم بهره‌برداری از واحدهای نیروگاه عظیم ‌پرند به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات حضور دارم.
وی با تشریح ویژگی‌های آبی سال جاری به عنوان سالی خشک و کم آب خاطرنشان کرد: سال جاری کم‌ آب‌ترین سال در پنج دهه اخیر بوده و تابستان گرم و نسبتا طولانی را در حال سپری کردن هستیم و به واسطه این کم آبی حجم بارش‌ها در استان خوزستان حدود ۵۰ درصد و در کل کشور حدود ۲۸ درصد در بخش آب و نیز به میزان ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ مگاوات برق نیز کاهش تولید داشته‌ایم.
وی گفت: پیش‌بینی می‌شد که این میزان کمبود برق و آب شرب مشکلاتی را در شهرهای کشور به وجود آورده و موجبات سوء استفاده  بیگانگان را فراهم آورد، با این حال با لطف خداوند و با تلاش همه همکاران و دست‌اندرکاران در صنعت برق و آب و تمامی گروه‌های مرجع،  کوچک‌ترین بهانه‌ای به بیگانگان داده نشد و به ویژه از دو هفته گذشته در زمینه برق توانستیم خاموشی صفر را به ثبت برسانیم.
وزیر نیرو با اشاره به آغاز بهره‌برداری تجاری واحدهای اول و دوم نیروگاه سیکل ترکیبی پرند مپنا گفت: این بهره‌برداری این نوید را می‌دهد که دست‌اندرکاران برق کشور به وظایف خود مطابق برنامه‌های تنظیم شده عمل خواهند کرد.
اردکانیان تصریح کرد: سال آینده، برای اولین بار مردم ما تنها مصرف‌کننده برق نخواهند بود، بلکه پیش‌بینی شده ۳ تا ۴ هزار مگاوات در بخش‌های مختلف صرفه‌جویی در مصرف برق از طرف مردم داشته باشیم و تابستان ۹۸ را هم با وجود تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده به صورت تابستان بدون خاموشی سپری کنیم.
وی افزود: برنامه‌‌های مفصلی تدارک شده تا جامعه ما در بخش آب و برق به جامعه خوش مصرف تبدیل شود و عملکرد ماه‌های اخیر نیز موجب شد تا دو هزار مگاوات صرفه‌جویی در مصرف داشته باشیم و همین موضوع این نوید را می‌دهد که در آینده صرفه‌جویی بیشتری نیز امکان‌پذیر خواهد بود.
وزیر نیرو اقدامات و فعالیت‌های گروه مپنا را قابل تقدیر و قابل ملاحظه دانست و با اشاره به گزارش ارائه شده توسط مدیرعامل گروه مپنا گفت: ما می‌توانیم با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی، رقم قابل توجهی صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم و با تحقق این مهم نه تنها تولید برق خواهیم داشت، بلکه محیط زیست پاک‌تر و درآمد پایدار ارزی برای کشور ایجاد خواهد شد.


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)