آغاز هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران؛ اظهارات وزیر نیرو در زمینه تهاتر بدهی‌ها و اجماع ملی برای رفع موانع صنعت برق و آب
تاریخ خبر : 12 آبان 97

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

 

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان صنعت برق کشور با حضور نمایندگان بیش از 480 شرکت داخلی و خارجی، صبح روز جمعه، یازدهم آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به ‌کار کرد. در این دوره از نمایشگاه که تا چهاردهم آبان برپاست، آخرین دستاوردها و توانمندی‌های صنعت برق به نمایش گذاشته می‌شود. 
وزیر نیرو در غرفه گروه مپنا
غرفه گروه مپنا در نخستین روز برپایی نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در سالن خلیج فارس، میزبان بسیاری از مدیران عالی‌رتبۀ صنعت برق از جمله وزیر نیرو و مدیران ارشد آن وزارتخانه بود و جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا از آخرین دستاوردهای مپنا در زمینۀ تولیدات صنعت نیروگاهی، احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، انرژی‌های تجدیدپذیر و ...سخن گفتند.
همچنین غرفۀ گروه مپنا شاهد حضور بسیاری از متخصصان داخلی و خارجی صنعت برق بود که در زمینۀ آخرين فن‌آوري‌ها در تولید تجهیزات نیروگا‌های بزرگ و کوچک، تولید پراکنده برق و آب، توربین‌های بادی و انرژی‌های پاک، بازارهای داخلی و منطقه‌ای و ... مذاکره کردند و پیشخوان‌هایی در زمینه‌ "نیروگاه‌های حرارتی کوچک صنعتی و بزرگ، بادی، CHP و آب‌شیرین‌کن، خدمات نیروگاهی و راهکارهای بهره‌وری، راه حل‌های مالی و سرمایه‌گذاری، مشاوره‌های احداث نیروگاه، همکاری‌های بین‌المللی و تأمین‌کنندگان و ..." در غرفه مپنا ایجاد و نمایندگان این گروه و مراجعان به گفت‌وگو پرداختند. 
اجماع ملی برای حل مسائل صنعت برق
وزیر نیرو نیز در نشست با نمایندگان بخش خصوصی صنعت برق در روز نخست نمایشگاه هجدهم، با اشاره به 13 آبان و نزدیک شدن به تحولات بین‌المللی جدید اظهار داشت: خوشبختانه اقدامات مهمی صورت گرفته و در ماه‌های اخیر گره‌گشایی شده که مجاز نیستم در مورد آنها صحبت کنم، اما می‌توان گفت که مجموعه کشور رو به جلو و پیشرفت است. وی اظهار امیدواری کرد که هرچه زودتر تشکل چندوجهی جدیدی در بخش برق با حضور بازیگران متفاوت و متنوع در جهت رفع موانع شکل گیرد. 
"رضا اردکانیان" خطاب به فعالان صنعت برق کشور گفت: اگر موارد مشخصی از این موضوع که ما در صنعت برق از ظرفیت داخلی برخورداریم اما این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود و در مقابل کالای مشابه داخلی از کشورهای دیگر وارد می شود را سراغ دارید به صورت سیستماتیک و شفاف گزارش آن را به وزارت نیرو ارسال کنید تا پیگیری شود.
وی برق را صنعت اساسی کشور دانست و افزود: توسعه کشور به توسعه صنعت برق وابسته است و کشور بدون افراد توسعه‌یافته پیشرفت نمی‌کند و اگر هم توسعه‌ای صورت گیرد مانند گلوله برفی ذوب خواهد شد.
اردکانیان خاطرنشان کرد: اگر ما برق را صنعت زیربنایی می‌دانیم پس باید رفتارها و نگاه ما به این صنعت نیز گویای همین اهمیت باشد. اگر تجدیدپذیرها گرفتار مشکل شدند، به این دلیل بود که همه فقط تلاش کردند که آنچه می‌بینند را به جایی برسانند، در صورتی که ما نیاز داریم حتی تا 50 سال آینده را نیز از پیش مشاهده و برنامه‌های آینده‌نگرانه‌ای را پیاده‌سازی کنیم.
وزیر نیرو با اشاره به برخی کشورها که در فرآیند بازسازی قرار دارند گفت: این کشورها بازار بالقوه‌ای را در منطقه ایجاد می‌کنند، در نتیجه صنعت برق ما می‌تواند برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی از این بازارها بیشترین بهره را داشته باشد.
وی با یادآوری این نکته که صنعت برق در سال 1395 بیشترین سهم از صادرات خدمات فنی و مهندسی را به خود اختصاص داد، تصریح کرد: ما نباید دلمان را به این موضوع خوش کنیم، بلکه این مقدار باید توسعه یابد و از بازار منطقه سهم بیشتری را به صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران اختصاص دهیم.
وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های متمادی، میلیاردها دلار از منابع کشور برای صنعت برق هزینه شده تا به این میزان از توانمندی برسد و اکنون زمان برداشت و وقت بازدهی صنعت برق است.
وزیر نیرو تأکید کرد: برای حل مسائل برق، یک "اجماع ملی" نیاز اصلی این صنعت است، پس باید تشکلی ایجاد و برای رسیدن به اجماع ملی در قالب آن تشکل و با حضور تمامی ذی‌نفعان تلاش کنیم. این تشکل ملی می‌تواند با حضور وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون انرژی مجلس، اتاق بازرگانی و سندیکاهای بخش خصوصی صنعت برق باشد و با هدف‌گذاری، برای رفع مشکلات صنعت برق گام به گام به رفع مسائل این صنعت بپردازیم.
وی حضور در این تشکل و رسیدن به اجماع ملی برای رفع مشکلات صنعت برق را منوط به رعایت یک شرط اصلی دانست و افزود: کسانی باید در این تشکل حضور یابند که بتوانند منافع شخصی و سازمانی خود را با منافع همگانی و ملی هم راستا ببینند، در غیر این صورت نمی‌توان بر روی حضور آنها در این تشکل ملی حساب باز کرد.
تهاتر هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق و آب
اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق و در جمع خبرنگاران نیز در خصوص اقدامات جهت افزایش مشارکت بخش خصوصی خاطرنشان کرد: از حدود تیر ماه سال جاری، چهار کارگروه در حوزه مشارکت بخش خصوصی صنعت برق و آب تشکیل شد، یکی از این کارگروه‌ها مربوط به ساخت داخل است و با توجه به ارتباط بسیار نزدیک و موثری که بین بخش خصوصی، صنعت برق و آب وجود دارد، امیدواریم از رهگذر این همکاری موثر مشکلات موجود را رفع کنیم.
وی استفاده از تبصره پنج قانون بودجه برای تهاتر بدهی‌ها را یکی از اقدامات موثر دانست تا بخش خصوصی بتواند توانمندی کافی را پیدا کند.
وزیر نیرو تصریح کرد: از همه ظرفیت‌های قانونی بخش خصوصی به خوبی استفاده خواهیم کرد و تاکنون وزارت نیرو با استفاده از تبصره پنج قانون بودجه توانسته 1000 میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق و آب را تهاتر و یا در حال انجام تهاتر قرار دهد.
 


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)