بازديد وزير امو خارجه جمهوري اسلامي ايران از كارخانجات گروه مپنا
تاریخ خبر : 18 اردیبهشت 97

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

گروه مپنا امروز میزبان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، بود.
محمدجواد ظریف که در رأس هیأتی از دیپلمات‌های بلندمرتبه برای اولین بار از مپنا بازدید می‌کرد، ساعت 9 صبح امروز وارد کارخانجات مپنا در استان البرز شد و به ایراد سخنرانی و بازدید از تأسیسات گروه مپنا پرداخت.
شروع این مراسم با سخنرانی عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا بود. علی‌آبادی، با تشکر از حضور وزیر امور خارجه در مپنا، گروه مپنا را بازوی توانمند کشور در حوزه صنعت خواند و از آمادگی راهبردی این شرکت برای حل مسائل حوزه‌های مختلف صنعتی سخن گفت.
در ادامه مراسم، پس از نمایش فیلمی از معرفی دستاوردهای مپنا، علیرضا یزدی‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و کنترل راهبردی گروه مپنا به شرح فعالیت‌های گروه مپنا پرداخت و از دستاوردهای بومی مپنا در سال‌های اخیر سخن گفت. وی با اشاره به رکوردداری مپنا در زمینه زمان‌بندی نصب نیروگاه، مپنا را طراح، سازنده و توسعه‌دهنده فناوری دانست که در سال‌های اخیر، با تکیه بر ظرفیت‌های خود از دریافت‌کننده فناوری عبور کرده و به بومی‌سازی و توسعه درون‌زای دانش روی آورده است.
یزدی‌زاده دستاوردهای گروه مپنا را در حوزه‌های نفت و گاز و حمل و نقل ریلی نیز برشمرد و با اشاره به حضور مپنا در بزرگترین پروژه‌های ریلی کشور، از جمله برقی‌سازی خط تهران-مشهد، مشارکت جدی در اغلب فازهای پارس جنوبی و تولید تجهیزات حساس صنعت نفت، ابراز امیدواری کرد که با اعتماد بیشتر، امکان استفاده از تولیدات داخلی در صنعت نفت فراهم شود.
وی تحقیق و توسعه و همکاری با دانشگاه‌های کشور را از دیگر حوزه‌هایی دانست که با کمک به رشد مپنا، شرکت‌های بین‌المللی را مجاب به همکاری جدی با گروه مپنا می‌سازد.
معاون مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به رشد حوزه خدمات در سال‌های اخیر و پیشی گرفتن آن از حوزه ساخت و تولید، اظهار داشت که رشد بخش خدمات برای گروه مپنا نیز سودآور خواهد بود. وی به تلاش مپنا برای بین‌المللی شدن و گسترش عرصه فعالیت‌هایش اشاره کرد و از تجارب بین‌المللی و چالش‌های گروه مپنا در این عرصه سخن به میان آورد.
در ادامه این مراسم، وزیر امور خارجه کشورمان به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با بیان اینکه در تمامی سفرهای خارجی و گفتگو با مقامات بین‌المللی به گروه مپنا افتخار می‌کرده است، از اینکه در گروه مپنا حضور یافته است، ابراز رضایت کرد.
آقای ظریف با بیان اینکه امنیت، توسعه، آرامش و اقتدار درونی بزرگترین ضامن بالندگی کشور است، مپنا را ثمره درونزا بودن این عوامل دانست و رقابت این شرکت با رقبای جهانی را در قالب این درون‌زایی معنادار دانست.
وزیر امور خارجه با اشاره به شعار «مپنا، نماد خودباوری»، خودباوری را حاصل کوشش و توانمندی متخصصین داخلی دانست و آن را عامل مصونیت کشور خواند.
آقای ظریف کارکنان مپنا را نمایندگان پرافتخار مردم ایران دانست و آنان را افتخارآفرین، نه فقط برای کشور، بلکه برای خودشان، خواند. وی خودباوری مپنا را از جنس همان اقتدار برخاسته از تکیه به مردم و اعتقادی دانست که باعث شد دیپلمات‌های ایرانی، در مذاکرات برجام با شش کشور بزرگ جهان به گفتگو از موضع برابر بپردازند.
وی ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی را اقدامی در راستای ترویج اقتصاد مقاومتی و اقتصاد غیرنفتی خواند و بیان داشت که سفارت‌خانه‌های ایران یار و یاور کسب‌وکارهای ایرانی در حوزه‌هایی مانند انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری خواهند بود.
در ادامه این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان و هیأت همراه وی، با همراهی مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا به بازدید از کارخانجات شرکت‌های مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)، شرکت مهندسي و ساخت پره ‌توربين مپنا (پرتو) و شركت مهندسي و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) پرداخت و از نزدیک با فرایند تولید محصولات متنوع و پیشرفته گروه مپنا از جمله انواع توربینهای گاز و بخار، انواع پره‌های داغ توربین، انواع ژنراتور و موتورالکتریکی و توربین‌های بادی آشنا شدند. عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا، و مدیران عامل شرکت‌های توگا، پرتو و پارس نیز در طی این بازدید علاوه بر توضیح فرایندهای تولید محصولات مپنا، از روند دستیابی به فناوری‌های پیشرفته و دستاوردهای گروه مپنا در فروش محصولات و خدمات خود در بازارهای بین‌المللی سخن گفتند.
بازدید از مرکز تحقیق و توسعه شرکت پارس و سایت ساخت پره‌های توربین 4.5 مگاواتی آخرین مرحله از دیدار 3 ساعته وزیر امور خارجه از مجتمع صنعتی و تولیدی مپنا بود.


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)