بازدید جمعی از نمایندگان مجلس از مزرعه بادی کهک
تاریخ خبر : 06 شهریور 97

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از مزرعه بادی کهک بازدید کردند.
اعضای کمیسیون‌ انرژی و "سیده حمیده زرآبادی"، عضو کمیسیون صنایع و نماینده استان قزوین در مجلس شورای اسلامی، صبح روز دوشنبه پنجم شهریور ماه با حضور در مزرعه بادی و نیروگاه خورشیدی کهک و بازدید از بخش‌های مختلف این پروژه، از نزدیک با فعالیت‌ها و توانمندی‌های موجود آشنا شدند.
در نشست آغازین این بازدید، وضعيت جاري، دستاوردها و فرآيند توليدات و اقدامات اجرايي مپنا تشریح شد و مدیرعامل گروه مپنا به تبیین استراتژی‌ این گروه در حوزه‌‌های کسب و کار به ویژه در زمینه "سرمایه‌گذاری، روش‌های تولید و مزایای انرژی‌های تجدیدپذیر، ظرفیت سالانه تولید برق و صادرات خدمات فنی و مهندسی، تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی و ..." پرداخت و به سوالات مختلف نمایندگان مجلس پاسخ داد. 
دکتر "عباس علی‌آبادی" با اشاره به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی در زمینه حمایت از سرمایه‌گذاری و کالای ساخت داخل، بر لزوم اصلاح و طی شدن روندی تخصصی و صحیح در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید کرد.
وی با اشاره به توانمندی‌ها‌ و فعالیت‌های گروه مپنا در حوزه‌های مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: مپنا توان ساخت داخل توربین‌های بادی در ظرفیت‌های مختلف و برآورده ساختن نیازهای مشتریان را دارد و در حوزه انرژی‌های خورشیدی نیز مطالعات گسترده‌ای در این گروه انجام شده تا فرآیند داخلی‌سازی به صورت کامل طی شود، ضمن آنکه روش‌های تولید همزمان برق و آب، زیستی (بایولوژیک) و نیروگاه‌های زباله‌سوز را نیز در برنامه داریم.
"حسین امیری خامکانی"، نایب رئیس کمیسیون انرژی نیز گروه مپنا را نماد انرژی کشور دانست و گفت: بسیاری از قوانین در حوزه انرژی و قانون حمایت از صنعت برق در اثر ارتباط تنگاتنگ مجلس با مجموعه‌هایی مانند گروه مپنا و دیگر بخش‌های خصوصی و دستگاه‌های حاکمیتی حاصل شده است.
وی راهکارهای قانونی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و مطالبات صنعت برق را نیز مورد تأکید قرار داد. 
در ادامه این نشست، مباحث مربوط به اقتصاد صنعت برق و تسهیلات صندوق توسعه ملی مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن نمایندگان مدعو با همراهی مدیرعامل و برخی مدیران ارشد گروه مپنا به بازدید از توربین‌های بادی و خورشیدی کهک پرداختند. 
مزرعه بادی کهک، با ظرفیت 55 مگاوات به بهره‌برداری رسیده و در مدار شبکه سراسری قرار دارد. میزان انرژی تولیدی سالانۀ این مزرعه بادی، 350 هزار مگاوات ساعت است.
"مزرعه کهک" با تکیه بر توان سرمایه‌گذاری، مهندسی و احداث گروه مپنا در بیش از 4200 هکتار در منطقه «کهک» واقع در استان قزوین احداث شده و به مرحله تولید برق رسیده است. اهمیت توسعه سایت کهک با احداث نیروگاه دو مگاواتی خورشیدی در همان مکان و تبدیل به مرکزی برای تولید برق از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر مضاعف است.   
مزرعه کهک، اولین نیروگاه مجهز به توربین‌های بادی 2.5 مگاواتی کشور است که تمامی تجهیزات اصلی به کار رفته در آن، با انتقال تکنولوژی روز دنیا و با اتکاء به دانش بومی و متخصصان ایرانی در کارخانجات این گروه دانش‌بنیان ساخته شده است.
در پروژه نیروگاه بادی کهک، برای نخستین بار در کشور، از توربین‌های 2.5 مگاواتی استفاده شده و همزمان با اجرای پروژه، مراحل انتقال تکنولوژی و ساخت تجهیزات در داخل کشور در حال انجام است. هم‌اکنون عمدۀ قطعات اصلی توربین‌های بادی کهک از جمله پره و برج ناسل در کارخانجات گروه مپنا ساخته می‌شود و با طی مراحل انتقال تکنولوژی به صورت کامل، صددرصد تجهیزات آن در داخل کشور تولید خواهد شد.
بر اساس مستندات، یکسال تولید نیروگاه بادی 100 مگاواتی، از تولید 250 هزار تن  CO2 جلوگیری می‌نماید و جهت جذب 250 هزار تن CO2، معادل 50 میلیون درخت مورد نیاز است.


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)