با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نیرو؛ بخش بخار نيروگاه سيکل ترکيبي تابان یزد افتتاح شد
تاریخ خبر : 14 بهمن 96

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

در سفر اعضای هیئت دولت به استان یزد، "نیروگاه سیکل ترکیبی تابان" با ظرفیت ۴۸۴ مگاوات و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، توسط معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شد.
در این مراسم، وزیر نیرو، مسئولان ارشد استان یزد و برخی از مدیران گروه مپنا نیز حضور داشتند.
 
گروه مپنا آبروی مملکت و مایه افتخار است
معاون اول رییس‌جمهور در این مراسم با اشاره به افتتاح بخش بخار نیروگاه تابان، نیروگاه 160 مگاواتی سرو اردکان و نیز نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی یزد، اظهار امیدواری کرد که طرح‌های صنعتی این استان از شتاب بسیار بیشتری برخوردار شود.
"اسحاق جانگیری" اظهار داشت: امروز کشور در زمینه نیروگاه‌سازی از کشورهای برتر منطقه و جهان است و ما در این زمینه از نیروهای متخصص بسیار خوبی برخوردار هستیم و حتی خدمات فنی و مهندسی ما در این بخش به خارج از کشور صادر می‌شود.
معاون اول رییس‌جمهور در خصوص اتصال شبکه برق کشور به بسیاری از کشورهای منطقه گفت: یکی از مهم‌‍ترین توفیق‌های کشور ما آن است که هم‌اکنون شبکه برق ایران به همه شبکه‌های مهم منطقه وصل است و  با کشورهای عراق، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان و... تبادل انرژی داریم.
وی با اشاره به ظرفیت بزرگ نیروی انسانی در صنعت برق خاطرنشان کرد: صنعت برق با تکیه بر توانایی نیروی انسانی بسیار خوب خود توانسته شبکه برق کشور را حتی در سخت‌ترین شرایط، پایدار نگه دارد.
جهانگیری با اشاره به اقدامات بسیار خوب صنعت برق، در زمینه همگام سازی خود با استانداردهای زیست محیطی گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون تلاش شده تا سوخت بسیاری از نیروگاه‌های کشور از سوخت مایع از جمله مازوت به سمت گاز سوق داده شود.
وی ادامه داد: صنعت برق قدم‌های بسیار خوبی در راستای واگذاری بسیاری از طرح کلان خود به بخش خصوصی داخلی از جمله در بخش نیروگاهی برداشته که امیدورایم این حرکت تداوم یابد.
معاون اول رییس جمهور افزود: دولت مصمم است زمینه توسعه انرژی‌های نو در کشور را بیشتر فراهم کند و افتتاح این نیروگاه 10 مگاواتی در یزد نیز یکی از نمونه‌های این اقدامات است.
وی هزینه تولید هر یک کیلووات ساعت انرژی خورشیدی را در حال حاضر 170 تومان عنوان کرد و گفت: با وجود هزینه تمام شده، هر کیلووات ساعت انرژی خورشیدی 40 تومان به مردم واگذار می‌شود.
وی افزود: وزارت نیرو برای توسعه این انرژی‌ها در کشور، باید تلاش کند با تکیه بر توان داخلی، هزینه تمام شده تولید و ساخت این نیروگاه‌ها را کاهش دهد تا بتواند زمینه توسعه آن‌ها را در کشور بیش از پیش فراهم کند.
معاون اول رییس جمهور به توانمندی‌های گروه مپنا اشاره و از گروه مپنا تشکر کرد و ادامه داد: این بنگاه اقتصادی آبروی مملکت و مایه افتخار است و دولت باید گروه مپنا را همواره حمایت کند.
 
پنل خورشیدی بکاریم و برق درو کنیم
در این مراسم، وزیر نیرو گفت: تلاش می‌کنیم با استفاده از مکانیزم‌های پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال 97 و با تأیید مجلس شورای اسلامی، موضوع تهاتر مطالبات صنعت برق سرعت یافته و گشایش قابل ملاحظه‌ای ایجاد شود.
"رضا اردکانیان" تأکید کرد: سیستم بانکی و مجموعه‌های فعال در دولت و وزارت نیرو، کمک می‌کنند تا فعالان صنعتی به وظایف خود به درستی عمل کنند.
وی با اشاره به وضعیت صنعت برق در کشور خاطرنشان کرد: ظرفیت نصب شده برق کشور در سال 1357  حدود هفت هزار مگاوات بود، در حالی که در حال حاضر این ظرفیت به بیش از 87 هزار مگاوات افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه دولت دوازدهم، وزارت نیرو باید از ظرفیت حدود 90 مگاوات ظرفیت نصب شده خورشیدی به حدود چهار هزار مگاوات برسد و میزان هشت درصد آلاینده‌ها و دی اکسید کربن معادل آن باید کاهش پیدا کند، علاوه بر این در مناطق خشک و نیمه خشک، نیروگاه‌های خورشیدی می‌توانند به عنوان یک ظرفیت مناسب معیشت جایگزین به حساب آیند.
وزیر نیرو مکانیسم‌های خرید تضمینی انرژی‌های تجدیدپذیر را بسیار خوب عنوان کرد و افزود: حدود 2 و نیم میلیارد دلار قرارداد در این زمینه فراهم کردیم که 70 درصد آن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خارجی و 30 درصد نیز با سرمایه‌گذاری داخلی انجام می‌شود.
اردکانیان گفت: هم‌اکنون در کرمان، یزد و سایر استان ها در تدارک مزرعه‌های بزرگ خورشیدی هستیم و امروز شعار "پنل بکاریم و برق درو کنیم" در حال تبدیل به یک شعار جدی است.
وی تصریح کرد: در موضوع پوشش جمعیت شهری برای استفاده از آب شرب سالم و مطمئن در ابتدای انقلاب جمعیتی حدود 74 درصد تحت پوشش بودند و امروز، بیش از 99 درصد جمعیت شهری تحت پوشش آب شرب و سالم قرار دارند. در موضوع آب شرب روستایی نیز توفیقات بزرگی نصیب کشور شده است، به گونه‌ای که در 40 سال قبل نزدیک 20 درصد جمعیت کشور تحت پوشش بود ولی امروز این رقم به بیش از 81 درصد رسیده است.
اردکانیان افزود: به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم توجه بسیار خوبی به این موضوع شد و با حمایت و عنایت مقام معظم رهبری اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.
وی ادامه داد: در ارتباط با سیستم فاضلاب هم فعالیت های بسیار خوبی را آغاز کردیم به گونه ای که در چهار دهه قبل جمعیت تحت پوشش نزدیک هشت و نیم درصد جمعیت بود و در حال حاضر به بیش از 47 درصد رسیده است
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باید زمینه ای فراهم شود که بتوانیم از حداکثر فاضلاب بهره مند شویم گفت: صنعتگران ما به ویژه در بخش خصوصی به خوبی می دانند که مطمئن‌ترین آب برای صنعت،  پساب تصفیه شده است.
اردکانیان گفت: در عین حالی که ما از همه ظرفیت های دولت و بخش خصوصی استفاده می‌کنیم و همه شیوه ها از جمله شیرین کردن آب شور دریاها، انتقال آب، بارورکردن ابرها و سایر موارد را در نظر داریم ولی همه این موارد به شرط آن است که ما به اندازه کافی از تضمین اینکه این آبهای تازه و جدید مشکل ما را به صورت پایدار حل می‌کند برخوردار باشیم.
وی ادامه داد: این تضمین چیزی نیست جز اینکه ما برنامه‌های قطعی و مدون برای مصرف بهینه آب داشته باشیم.
وزیر نیرو گفت: برای اینکه فقط 200 ساعت پیک مصرف برق را تامین کنیم، باید هزاران میلیارد سرمایه‌گذاری کنیم و از این پس علاوه بر توسعه نیروگاه‌ها و تأمین برق لازم به ویژه برای صنعت، به صورت جدی به فکر مدیریت مصرف هستیم.
شایان ذکر است، نيروگاه سيکل ترکيبي تابان یزد دارای دو واحد گازی و یک واحد بخار، هریک به ظرفیت 160 مگاوات است و در مجموع توان تولید 484 مگاوات را دارد. بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی تابان یزد،  هفدهم اسفند 1394 همزمان با سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به استان یزد افتتاح و به فاصله یک روز سنکرون شد.
نيروگاه 484 مگاواتي سيکل ترکيبي تابان، به مساحت 50 هکتار در 25 کيلومتري جنوب شرقي يزد در شهرستان صدوق واقع شده است.
در اين نيروگاه براي 500 نفر به‌طور مستقيم و 2 هزار نفر به صورت غيرمستقيم اشتغال ايجاد شده است.


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)