با حضور وزیر نیرو، بخش گاز نیروگاه شهید کاظمی سیرجان افتتاح شد
تاریخ خبر : 12 بهمن 96

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

با حضور وزیر نیرو و با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس، بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاظمی سیرجان افتتاح شد.
به گزارش ارتباطات و بازار گروه مپنا به نقل از رسانه‌ها، روز پنجشنبه 12 بهمن ماه 1396، وزیر نیرو در آیین افتتاح نیروگاه‌های شهید کاظمی سیرجان و سمنگان که با حضور جمعی از مدیران ارشد وزارت نیرو، مدیرعامل گروه مپنا و تنی چند از مقامات استانی و محلی برگزار شد اظهار داشت: این دو نیروگاه با مشارکت بخش خصوصی به ویژه در نیروگاه شهید کاظمی با مشارکت مالی مپنا به این نقطه روشن رسیده است.
عملیات اجرایی این نیروگاه به ظرفیت 492 مگاوات که در شهر سیرجان واقع‌شده، در سال 1392 آغاز شد. واحدهای گازی آن در سال 95 راه‌اندازی شده و در این مرحله بخش بخار آن به ظرفیت 160 مگاوات مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این نیروگاه توسط شركت گهر انرژی سیرجان (سهامی خاص) با سرمایه‌گذاری بالغ ‌بر 1400 میلیارد ریال و 280 میلیون یورو توسعه یافته است.
هدف از اجرای این طرح، تامین بخش عمده‌ای از 1433 مگاوات برق مورد طرح های توسعه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان است. ساختگاه نيروگاه سيكل تركيبي شهيد احمد كاظمي سيرجان در زميني به مساحت حدود 100 هكتار، در کيلومتر 50 جاده سيرجان – شيراز (مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر) واقع شده است.
 عملیات اجرایی نيروگاه در تاريخ پنجم آبان 1392 توسط شرکت "احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا" (توسعه 2) به عنوان پیمانکار اصلی پروژه آغاز شد. این نيروگاه مشتمل بر دو بلوک سیکل ترکیبی 500 مگاواتی است که  فاز اوّل آن متشكل از يك بلوك سيكل تركيبي شامل 2 واحد گازي 166 مگاواتی و يك واحد بخار 160 مگاواتی مجموعا" با ظرفيت 492 مگاوات و با راندمان 48% در شرايط ISO  احداث شده است. سوخت اصلي واحدها گاز طبيعي است كه توسط خط لوله تأمين می شود. سوخت دوم واحدها گازوئيل است كه از طريق حمل با تانكر و ذخيره در 2 مخزن 20000 مترمكعبي تأمين مي شود.
توربين‌هاي گازی نيروگاه از نوع  MAP2+ و ژنراتورهاي متصل به آنها از نوع ماشين‌هاي سنكرون 200 مگاولت آمپر سه فاز، با ولتاژ اسمي 15/75 كيلوولت و ضريب قدرت 0/8 مي‌باشد. واحد اول گاز در تیرماه 1395و واحد دوم گاز نیز در مرداد ماه 1395 سنکرون شدند.
تمامی تجهیزات اصلی به کار رفته در این نیروگاه شامل توربین‌های گاز و بخار، ژنراتورها، بویلرهای بازیاب حرارت و سامانه برق و کنترل در کارخانجات شرکت‌های گروه مپنا تولید شده‌اند


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)