با حضور وزیر نیرو، نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان افتتاح شد
تاریخ خبر : 12 بهمن 96

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

به گزارش ارتباطات و بازار گروه مپنا به نقل از خبرگزاری ایسنا، روز پنجشنبه 12 بهمن ماه 1396 و همزمان با سفر رئیس جمهور به استان کرمان، با حضور وزیر نیرو، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل گروه مپنا و جمعی از مسئولین محلی، نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان با دستور رئیس جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد.
عباس علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا در مراسم افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان، ‌از همکاری بانک صنعت و معدن و سایر نهادها جهت راه اندازی کامل این نیروگاه تقدیر کرد.
نصراله کاظمی، مدیرعامل شرکت سیکل ترکیبی کرمانیان در مراسم افتتاح این نیروگاه گفت: برای احداث این نیروگاه ۲۸۵ میلیون یورو هزینه شده و۷۰ درصد هزینه‌های آن از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی و با همکاری بانک صنعت و معدن تأمین شده است. وی افزود: در این نیروگاه رعایت مسایل زیست محیطی همیشه در اولویت بوده است. وی همچنین از همکاری شرکتهای گروه مپنا، شرکت برق منطقه‌ای کرمان، قدس نیرو، پارسیان و سایر ارگان‌های دولتی و خصوصی جهت راه اندازی این نیروگاه قدردانی کرد.
بر اساس این گزارش، مدیرعامل شرکت تولید نیرو برق حرارتی ایران با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به همراه تعدادی از وزرا و معاونین خود به استان کرمان و شهرستان سیرجان اظهار کرد: پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان از پروژه های انعقاد شده است که با سرعت بسیار مناسب و خوبی کار اجرایی پیش رفته و به سرانجام رسیده است. محسن طرزطلب در گفتگو با خبرنگاران حاضر، با بیان اینکه واحدهای گازی تولید برق که امروز با حضور وزیر نیرو افتتاح می‌شوند، در زمان پیک مصرف برق کمک بسیار خوبی به ما کمک خواهد کرد، اظهار کرد: خوشبختانه طراز تولید مصرف برق در استان مثبت و میزان تولید برق در کرمان از میزان مصرف بیشتر است، اما جای نگرانی برای تولید برق در کرمان نداریم و این طراز هم در آینده مثبت خواهند ماند.
نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان در قالب یک بلوک سیکل ترکیبی، مجهز به دو واحد توربین گازی به ظرفیت اسمی 166 مگاوات در شرایط ISO از نوع MAP2+ و یک واحد توربین بخار به ظرفیت اسمی 160 مگاوات است.
تجهیزات اصلی به کار رفته در این نیروگاه شامل توربین‌های گاز و بخار، بویلر بازیاب حرارت، ژنراتورها و سامانه برق و کنترل؛ در کارخانجات گروه مپنا تولید شده‌اند. همچنین فازهای «طراحی مهندسی» و «احداث» پروژه این نیروگاه نیز توسط شرکت‌های تخصصی زیرمجموعه گروه مپنا به انجام رسیده است.
قرارداد مربوط به اجرای پروژۀ نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان که در کیلومتر 10 جاده سیرجان-کرمان قرار دارد در تاریخ یکم آبان 1393 به شرکت مپنا ابلاغ شد. کارفرمای این پروژه، "شرکت نیروگاهی سیکل ترکیبی کرمانیان" و مشاور آن، "شرکت قدس‌نیرو" است.
گروه مپنا با سنکرون نخستین واحد گازی این نیروگاه در ساعت ۰۴:۲۲ بامداد روز شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ که با فاصله زمانی سه ماه از شروع نصب این واحد، رکورد جدیدی در انجام تعهدات قراردادی و نصب واحد گازی به ثبت رساند. واحد بخار نیروگاه سمنگان نیز در ساعت 03:04 بامداد شنبه 29 مهر ماه 1396 با شبکه سراسری برق سنکرون شد.


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)