در همایش واحدهای گازی و سیکل ترکیبی V94.2 تشریح شد؛ چشم‌انداز گروه مپنا در صنعت نیروگاهی
تاریخ خبر : 29 آذر 96

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

هفتمین همایش کاربران واحدهای گازی و سیکل ترکیبی V94.2، پس از برگزاری موفقیت‌آمیز شش دوره پیشین و مشاهده آثار مطلوب آن در پروژه‌های مرتبط، برگزار ‌شد.
هفتمین دوره این همایش، در راستای اهداف تعاملی کاربران با یکدیگر و سازندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات نیروگاهی، روز سه‌شنبه  28 آذرماه سال 96، به میزبانی شرکت بهره‌برداری و تعمیراتی مپنا و با همکاری انجمن صنفی نیروگاه‌های کشور (اصنا) در مرکز همایش‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز به کار کرد
با توجه به وجود تعداد قابل توجهی از واحدهای توربین گازی V94.2‌ در کشور، محورهای مهم این همایش دو روزه، "بررسی و تحلیل مشکلات بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری،  بهینه‌سازی، ارتقاء و افزایش توان راندمان نیروگاه، افزایش عمر مفید واحدهای نیروگاهی، ساخت داخل و بازسازی قطعات واحدهای گازی و سیکل ترکیبی، بررسی حوادث نیروگاهی، بهبود روش‌های بهره‌برداری و تعمیرات، روش‌های بهبود شاخص‌های HSE  در بهره‌برداری و تعمیرات، تازه‌های قابل ارائه در واحدهای گازی و سیکل ترکیبی،  پایش و حفظ و افزایش توان راندمان نیروگاه‌ها و راهبری اقتصادی نیروگاهی" عنوان شده بود.   
در ابتدای این رویداد " محمدرضا شریفی" رییس همایش و مدیرعامل شرکت بهره برداری و تعمیراتی مپنا، تعامل بین ذینفعان واحدهای V94.2 را از اهداف این جمع دانست.
وی با اشاره به وجود حدود 170 واحد گازی و سیکل ترکیبی V94.2 در کشور و حدود 42 درصد ظرفیت شبکه برق کشور،  بر اهمیت این گونه واحدهای نیروگاهی و پرداختن به آنها تاکید کرد.
"حسین مهربان" دبیر انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران (اصنا) نیز ضمن خوش آمد به مدعوین، به بیان تاریخچه 10 ساله شکل‌گیری این NGOپرداخت و گفت: انتظار می‌رود به این گونه انجمن‌ها بیش از پیش بها داده شود و زنجیره فعالیت‌های مشترک بخش دولتی و خصوصی در صنعت نیروگاهی ادامه یابد.

توربین گازی  MGT-75 به زودی تکمیل و ارائه می‌شود  

پس از پخش مستند تصویری از گزیده‌ شش دوره پیشین همایش کاربران واحدهای گازی و سیکل ترکیبی V94.2، "عباس علی‌آبادیرییس هیات مدیره و مدیرعامل گروه مپنا به بیان سخن پرداخت و خطاب به مدعوین همایش گفت: معنی این هم‌اندیشی، فکر کردن با یکدیگر است و عالی‌ترین مرتبه انسانیت نیز تفکر و اندیشه محسوب می‌شود.
وی با اشاره به موضوع واحدهای گازی و سیکل ترکیبی V94.2، اظهار امیدواری کرد که این واحدها به MAP2B ارتقاء یابند و ظرفیت آن‌ها با دانش بومی کشور از رشد و توسعه برخوردار شود.
دکتر علی‌آبادی تأکید کرد: لازم است اعلام کنیم که اساس دانش توربین‌های ما از محصول V94.2  ایجاد شده است، با این حال سطح دانش ما فراتر از V94.2 است.
مدیر عامل گروه مپنا به بیان چشم‌انداز صنایع انرژی پرداخت و خاطرنشان کرد: با نگاهی عمیق و مطالعاتی به رخدادهای پیرامونی در می‌یابیم که تحولات بسیار بزرگی در این حوزه در انتظار ما است، بر این اساس در سمت تقاضا و تولید اتفاقات مهمی در حال وقوع است.
وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها در سمت تقاضا شدت انرژی کاهش خواهد یافت و با تغییرات تکنولوژی این انتظار بیهوده و نامربوطی نخواهد بود که شدت انرژی کاهش یابد. در حمل و نقل نیز آینده از آن خودروهای برقی، لوکوموتیوهای برقی و هواپیماهای برقی خواهد بود و این برای صنعت نیروگاهی یک فرصت است. از جنبه دیگر وقتی برق برای حمل و نقل استفاده می‌شود، راهی دیگر برای تولید برق قابل استفاده خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود تکنولوژی‌های آینده جایگزین انرژی‌های کنونی می‌شود، انرژی‌های تجدیدپذیر تحولات فراوانی را تجربه خواهند کرد و روش‌های بایولوژیک بسیار مهم خواهد بود. از انرژی خورشیدی در آینده نزدیک در توربین‌های بادی و آبی بهره می‌برند و انرژی خورشیدی بیش از پیش گسترش خواهد یافت.
دکتر علی‌آبادی، توربین‌های گازی و سیکل ترکیبیV94.2 را ماشینی ممتاز دانست و گفت: این ماشین تاکنون خدمات بسیاری به بشر داشته است با این حال تحولات تکنولوژی به سرعت در حال تکوین است و ماشین‌های گازی نیز در حال رشد مداوم هستند.
مدیرعامل گروه مپنا در پایان سخنان خود تصریح کرد: مپنا به زودی ماشین MGT-75 را تکمیل و ارائه خواهد کرد و برنامه ما آن است که در گروه مپنا توسعه را از پلتفورم محصولات کنونی و بدون تغییر ساختار ماشین‌های کنونی صورت دهیم و ماشین‌های کنونی ارتقاء یابند.
 

ICT یکی از حوزه‌های اصلی کسب و کار مپنا می‌شود

سخنران کلیدی" چشم‌انداز حوزه سرویس " در هفتمین همایش کاربران واحدهای گازی و سیکل ترکیبی V94.2، "علیرضا یزدی‌زاده" بود که چالش‌های حوزه انرژی در شرکت‌های جهانی را مورد نظر قرارداد و اظهار داشت: بدون تردید، توربین‌های گاز کلاس E، یکی از پرتعدادترین واحدهای گازی در کلاس توربین‌های بزرگ در حال بهره‌برداری برای تولید انرژی الکتریکی هستند و زیمنس، مپنا و آنسالدو سه سازنده بزرگ این توربین‌ها محسوب می‌شوند. از مجموع تعداد 497 واحد نصب شده واحدهای نصب شده این سه شرکت در دنیا، 170واحد آن تنها در ایران و طبیعتا توسط مپنا نصب شده‌اند.
وی گفت: بر اساس آمارهای مستند، مپنا با وجود جوان بودن، از نظر ساعت کارکرد واحدهای تولیدی پس از زیمنس با فاصله کم در رده دوم قرار دارد و آنسالدو با فاصله زیاد با مپنا و زیمنس در رده سوم است.
وی تغییرات رشد اقتصادی چین، تغییرات کلان سیاسی در آمریکا و منطقه، تغییرات قیمت نفت، شیفت پارادایم تولید از طریق نیروگاه‌های حرارتی به تجدیدپذیر و محدودیت‌های وضع شده در ژاپن در زمینه استفاده از نیرو گاه‌های هسته‌ای را از جمله دلایل بنیادین ایجاد چالش در حوزه انرژی برشمرد و تصریح کرد: با توجه به انحلال و ادغام‌های بزرگی که در شرکت‌های معظم و برتر دنیا صورت گرفته است، می‌توان به اهمیت وجود مپنا در کشورمان پی برد.
دکتر یزدی‌زاده، سهم تولید کارخانه‌ها از GDP در جهان را کاهشی  و در ایران را همراه با فراز و نشیب‌هایی در نهایت دارای روند کاهشی و سهم خدمات در جهان و ایران را دارای شیب افزایشی دانست و افزود: بنابراین به نظر می‌رسد لازم است با توجه به نقش مهم خدمات در آینده در اقتصاد کشور، مراقبت‌های لازم به عمل آید تا بعداً به ابر چالش تبدیل نشود، لذا سرویس باید هرچه سریع‌تر برای رهایی از دست دلالان در این حوزه، توسط ساختارهای حاکمیتی مسیر قانونگذاری جدی را طی نماید.
معاون برنامه‌ریزی و کنترل راهبردی گروه مپنا با اشاره به آمارهای تولید برق خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 18 درصد نیروگاه‌های کشور، بالای 30 سال سن دارند و بهره‌برداری از آن‌ها چندان مقرون به صرفه نیست و در مجموع 38 درصد از نیروگاه‌های کشور بالای 20 سال سن دارند، لذا یازده هزار و پانصد مگاوات واحدهای گازی و سیکل ترکیبی دارای سال ساخت 30ساله، نیازمند بازسازی محسوب می‌شوند.
وی کمبود آب و نقص فنی در نیروگاه‌ها را از جمله دلایل اصلی خروج واحدها از مدار در لحظه پیک دانست و در تشریح راهکارهای موجود مپنا جهت افزایش توان و راندمان تولید برق را ارتقاء توربین‌های گازی با نسخه‌های جدید، افزایش بهره‌وری و کارکرد، وجود تخصص فراوان، استفاده از IGV+ در واحدهای باقی‌مانده V94.2، اجرای PMS در واحدهای نیروگاهی و ... دانست و اقدامات مپنا در حوزه خدمات را تغییرات ساختار و تکنولوژی عنوان کرد.
وی تصریح کرد: مپنا در آینده با محصولات جدیدتر و خدمات برتر در حوزه سرویس خدمت‌رسانی می‌کند و با انجام این اقدامات و با سرمایه‌گذاری مناسب، میزان قابل توجهی نیز ظرفیت شبکه برق کشور افزایش خواهد یافت.
وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های مپنا، هیچ حوزه نیروگاهی و توربین و خدمات نیروگاهی در کشور نیازمند خدمات نخواهد بود که مپنا نتواند آن خدمات را ارائه نماید.  
معاون برنامه‌ریزی و کنترل راهبردی گروه مپنا به تغییر رویکرد از روش‌های سنتی به روش‌های مدرن و استفاده از ICT در صنایع مختلف پرداخت و گفت: در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های برتر دنیا در حوزه های صنعتی و حتی انرژی جای خود را با شرکت‌های فعال در حوزه ICT جابه‌جا نموده‌اند و انقلاب در حال وقوع اینترنت اشیاء، در حال تغییر همه چیز در دنیا است، به گونه‌ای که از 10 شرکت برتر دنیا بر اساس سرمایه بازار در سال 2006، تنها مایکروسافت در جایگاه چهارم حضور داشته و سایر شرکت‌های برتر دنیا در حوزه انرژی نظیر اکسون موبیل، GE، گازپروم، رویال داچ شل، BP، پتروچاینا و یا شرکت‌های فعال در حوزه‌های اقتصادی مانند سیتی گروپ و HSBC بوده‌اند، در حالی که در سال2016 تنها شرکت اکسون موبیل و GE در مقام‌های پنجم و نهم مشاهده می‌شوند و سایر شرکت‌های حاضر در این لیست، شرکت‌های بعضاً نوظهور عرصه ICT هستند و این روند بدون تردید روی حوزه خدمات نیز تاثیرگذار خواهد بود.
دکتر یزدی‌زاده در پایان تصریح کرد: مپنا با پیش‌بینی این شرایط، فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز نموده است و در آینده نزدیک، حوزهICT به یکی از حوزه‌های اصلی کسب و کار مپنا و همچنین درخدمت پروژه پایش وضعیت (Condition Monitoring) برای ارائه خدمات برتر در حوزه بهره‌برداری و تعمیرات پیشگیرانه نیروگاه‌ها تبدیل خواهد شد.
 

مزایای ارتقاء به MGT-70 در ترند 2014 تا 2017

سخنران پایانی مراسم افتتاحیه هفتمین همایش کاربران واحدهای گازی و سیکل ترکیبی V94.2 نیز "محمد اولیا" قائم‌مقام شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) بود که به ارائه دستاوردها و فناوری‌های گروه مپنا در حوزه توربین‌های V94.2 پرداخت.
وی مزایای ارتقاء واحدهای گازی و سیکل ترکیبی به MGT-70 در ترند  سال‌های  2014 تا 2017 را برای حاضران به صورت تفصیلی و سال به سال تشریح کرد.
دکتر اولیاء نتایج دستاورهای اجرایی پروژه IGV+، خنک‌کاری با سیستم تراکم مرطوب، ارتباط موثر با بهره‌برداران سبد محصولات، فناوری بازرسی غیر مخرب، فناوری تخمین عمر باقی‌مانده پره‌های کمپرسور در فرآیند افزایش طول عمر (LTE)، سیکل ترکیبی جدید کلاس E  مپنا با راندمان 55 درصد و ... را  از دیگر مزایای ماشین‌های جدید گروه دانست.

 


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)