فلاحتیان: توربین جدید مپنا محصولی ارزشمند در مرزهای دانش است
تاریخ خبر : 08 شهریور 96

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

 فلاحتیان: توربین جدید مپنا محصولی ارزشمند در مرزهای دانش است / علی‌آبادی: مپنا به شركت صاحب فناوري و مالك دانش تبديل شده است .

ششم شهريور ماه 1396 همایش معرفی توربین گاز جدید (3)MGT-70 در نیروگاه پرند برگزار شد.

در اين همایش که با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی، مديركل دفتر صنايع، ماشين سازي و تجهيزات وزارت صنايع، مديركل تجاري سازي فناوري وزارت نفت، مديران ارشد نيروگاهها،  نمایندگان کارفرمایان و جمعي از  مدیران و كارشناسان مرتبط در گروه مپنا برگزار شد، "محمد اولیاء" قائم‌مقام شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)، تاریخچه طراحي و توسعه توربین (3)MGT-70 را برای حاضران تشریح کرد و گفت: این ماشین جديد نقطه اوج توربین‌های کلاس E محسوب می‌شود و از این پس در كنار توسعه سرويسهاي جانبي كلاس E براي پشتيباني مؤثر بهره برداران آنها، به پلتفرم MGT-75 براي کلاسهاي بالاتر خواهیم ‌پرداخت. وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری طولانی مدت و تحقیق و توسعه روی این ماشین صورت گرفته و این گونه سرمایه‌گذاری‌ها یکی از مسیرهای مهم توسعه محصول و فناوی در گروه مپنا است.

بیان ویژگی‌های توربین گاز جدید گروه مپنا از جمله افزایش راندمان به 36.4 درصد، افزایش توان به 185 مگاوات و قرارگیری توربین در شرایط بهینه، سطح آلایندگی پایین، انعطاف‌پذیری بالا در مقایسه با توربین‌های مشابه، کاهش پنج درصدی انتشار دی اکسید کربن، قابليت سيكل تركيبي تا راندمان 55% ، ارتقاء توان ژنراتور در ورژنهاي مختلف تا 185 مگاوات،  و تکیه بر کاهش زمان و کاهش هزینه از جمله مزایا و ویژگی‌هايي است که دیگر کارشناسان و مدیران گروه مپنا برای مدعوین این همایش تشریح کردند.

 

با خلاقیت جدید مپنا چهار هزار مگاوات برق بیشتر تولید می‌شود.

پس از میان برنامه، "هوشنگ فلاحتیان" معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، به ایراد سخن پرداخت و خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم در کشور ما جز صنعت توربین سازی، به این اندازه در دیگر صنایع مسلط باشیم، در حالی که اگر در صنایع دیگر چنین توانمندی وجود داشت، قطعا امروز کشور ما از نظر صنعتی و تکنولوژی فاصله چندانی با کشورهای پیشرفته نداشت.

وی گفت: پس از اقدام ارزنده در ارتقاء توربین‌های کلاس E، همه ساله شاهد نوآوری و ارتقاء این توربین هستیم و (3)MGT-70 یک اتفاق بزرگ در صنعت نیروگاهی کشور است.

فلاحتیان افزود: ما هم‌اکنون حدود 200 توربین کلاس E در شبکه در اختیار داریم و فناوری جدید گروه مپنا و نتایج این تحول و ارتقاء توان و راندمان، یک محصول ارزشمند در مرزهای دانش است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: خلاقیت جدید مپنا باعث می‌شود از 200 واحد توربین کنونی، حدود چهار هزار مگاوات برق بیشتر در یک بازه زمانی 4 یا 5 ساله تولید شود که موجب خشنودی است و گام مهمی رو به جلو محسوب می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی در وزارت نیرو و پژوهشگاه نیرو برای همکاری مشترک و انعقاد قرارداد با گروه مپنا جهت ارتقاء توربین‌های کلاسE  به F خبر داد و ادامه داد: با اجرایی شدن این قرارداد، تعدادی از واحدهای نیروگاهی کلاس E  آپگرید خواهند شد و در این صورت توربین‌های کنونی به 225 مگاوات تبدیل می‌شوند که امری بی سابقه است و بهره‌وری، راندمان و توان نیروگاه افزایش و مصرف سوخت کاهش می‌یابد. وی با اشاره به حمایت وزارت نیرو از قرارداد جدید با مپنا تصریح کرد: قطعاً وزارت نیرو بخش عمده هزینه‌های این پروزه را تقبل خوادهد کرد.

فلاحتیان با اشاره به مباحث اقتصاد صنعت برق اظهار داشت: وزارت نیرو همواره قدردان زحمات مجموعه مپنا بوده است که نمونه آن انعقاد قرارداد با مپنا جهت احداث پنج هزار مگاوات توربین‌های کلاسF  است. وی افزود:  بیش از 25 هزار میلیارد تومان تأمین مالی پروژه‌های وزارت نیرو انجام شده که در تاریخ صنعت برق کشور سابقه ندارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پایان سخنان خود با یادآوری فعالیت مپنا در پروژه‌های بین‌المللی و رقابت با شرکت‌های خارجی که از توان استفاده از تسهیلات وام‌های بدون بهره یا کم بهره برخوردارند، بر ضرورت حمایت مالی و تمرکز بر مباحث اقتصادی در گروه مپنا در عین توجه به مباحث تولید و تکنولوژی تاکید کرد.

 

مپنا خدمت جديدCONDITION MONITORING  را ارائه مي‌كند

مديرعامل گروه مپنا نیز در جمع‌بندي همایش معرفی محصول (3)MGT-70 با اشاره به مباحث مطرح در زمينه راندمان نيروگاه‌ها اظهار داشت: ممکن است بتوان نيروگاه‌هاي داراي راندمان بسيار بالا مثلا در حد بالاي 70 درصد را احداث كرد، با اين حال باید دانست این گونه واحدها لزوما اقتصادي و به صرفه نخواهند بود. "عباس علي‌آبادي" تصريح كرد: در احداث نيروگاه‌هاي داراي راندمان بالا، شرط فعالیت "اقتصادي بودن" است. وي با بيان آمارهاي ظرفيت شبكه نيروگاهي كشور، خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد، مناسب است تا 10 درصد شبكه از طريق توربين‌هاي بزرگ توليد شود و مابقي بهتر است از سبد محصولات اندازه متوسط و كوچك تأمین گردد.

مديرعامل گروه مپنا به ويژگي‌هاي توربين (3)MGT-70 پرداخت و گفت: اين پروژه در واقع يك طراحي است كه همه فرآيند آن به دست متخصصان و مهندسان ايراني انجام شده است. وي افزود: توربين (3)MGT-70 يك اتفاق مبارك است و گروه مپنا 12 واحد نيروگاهي از اين مدل توربين را به كشور عراق به فروش رسانده و به شركت صاحب فناوري و مالك دانش آن تبديل شده است.

دكتر علي‌آبادي اظهار داشت: به زودي مپنا خدمت جديدي تحت عنوان CONDITION MONITORING  را ارائه مي‌كند که با اجرایی شدن آن نبض سيستم نيروگاه‌ها در اختيار مشتريان قرار خواهد گرفت، به عنوان مثال اطلاعات فنی هر توربين بادي به صورت آنلاين در اختيار بهره بردار قرار مي‌گيرد.

مديرعامل گروه مپنا با تقدير از زحمات دولت و وزارت نيرو از صنعت برق، به حمايت‌هاي دولت‌ها از شركت‌هاي مشابه در كشورهاي ديگر پرداخت و بر ضرورت حمايت بيشتر از صنعت برق تأكيد كرد.

 


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)