قرارداد استفاده از پیشرفته‌ترین توربین بومی کشور در تهران امضا شد.
تاریخ خبر : 23 اسفند 99

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

قرارداد طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی توربین ملی MGT-75 روز شنبه 23 اسفند ماه 1399 میان گروه مپنا و شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو، امضا شد.
توربین MGT-75 که جدیدترین توربین گازی طراحی‌ شده و ساخت گروه مپنا است، یک توربین گازی در سطح کلاس F پیشرفته است و توان رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی در اين كلاس را دارد. توربین MGT-75 قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی است. این ویژگی، در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت نیروگاه تأثیر فراوانی خواهد داشت.
تمهيدات در طراحی و توسعه توربين گاز MGT-75 به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده كه با حفظ قابليت‌هاي ممتاز در حوزه انعطاف‌پذيري عملكرد و راندمان بالا، در محدوده تواني 190 تا 230 مگاوات متناسب با نياز مشتريان عرضه گردد.    
ظرفیت این توربین در سیکل ساده 222 مگاوات و در کمترین سناریو سیکل ترکیبی 330 مگاوات است. راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده 39.1 درصد و در حالت سیکل ترکیبی به بيش از 59 درصد و حدود 60 درصد خواهد رسید. مهم‌ترین مزيت این راندمان بالا، کاهش شديد مصرف سوخت و جلوگیری از آلايندگی محيط زیست است.
در اين نيروگاه پيشرفته، علاوه بر توربين گاز، ساير تجهيزات اصلی مانند توربين بخار، ژنراتورها، بویلر، سيستم‌هاي برق و كنترل و نيز سامانه ديجيتال مانيتورينگ و بهره‌برداري بهينه مبتنی بر هوش مصنوعی، که همگی محصولات بومی با طراحی و مالكيت معنوی ايراني و ساخت کارخانجات گروه مپنا هستند، استفاده خواهند شد.   
طراحي و توسعه توربین MGT-75 و ساير تجهيزات اصلي در گروه مپنا طي 7 سال گذشته با هدف توسعه زيرساخت‌های كشور و رقابت‌پذيری بين‌المللي صورت پذيرفته است.
گروه مپنا پیش از این در اوايل سال 1396، در همین راستا، توربین MGT-70(3) را در کلاس E پیشرفته رونمایی و بهره‌برداری کرد كه از آن طرح تاكنون 42 واحد (26 واحد در داخل و 16 واحد در خارج كشور) عرضه نموده و در حال بهره‌برداری است.
نیروگاه بعثت که در جنوب تهران و در محله خزانه بخارایی واقع شده است، شامل سه واحد بخار با ظرفیت نامی 82.5 مگاوات برای هر واحد است. این نیروگاه که بیش از نیم قرن از احداث آن می‌گذرد به دلیل نقش مهمی که در تنظیم ولتاژ پست‌های منطقه جنوب و جنوب شرق تهران و تأمین بار راهبردی زیرساخت‌هایی از قبیل متروی تهران دارد، در فهرست اولویت بازتوانی نیروگاه‌های وزارت نیرو قرار گرفته است.
با بکارگیری توربین MGT-75 مپنا در نیروگاه بعثت، علاوه بر بکارگیری فناوری روز تولید برق، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی قابل توجهی صورت خواهد گرفت.

 


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)