هفدهمین نمايشگاه بین‌المللی صنعت برق ايران به كار خود پايان داد
تاریخ خبر : 17 آبان 96

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

هفدهمین نمايشگاه بین‌المللی صنعت برق ايران، با حضور 458 شرکت داخلی و 310 شرکت خارجی از 30 کشور و پس از چهار روز فعالیت، عصر روز سه‌شنبه شانزدهم آبان ماه با تقدیر از شرکت‌های برگزیده به کار خود پایان داد.
این رویداد با توجه به حضور تعداد قابل توجهی از شرکت‌های داخلی و خارجی و نیز بازديدکنندگانی از فعالان و علاقه‌مندان عرصه توليد انرژي، از بزرگترين کانون‌های گردهم‌آیی عرضه‌كنندگان و متقاضيان محصولات و خدمات صنعت برق محسوب ‌‌می‌شود و بر این اساس، همزمان با اطلاع‌رساني در خصوص آخرين فناوري‌ها، توجه ويژه‌اي به نیروگاه‌های جدید بزرگ و کوچک، تولید پراکنده برق و آب، توربین‌های بادی و انرژی‌های پاک و بازارهای داخلی و منطقه‌ای در چهار روز فعالیت نمایشگاه ‌نمود داشت.
گروه مپنا نيز به منظور معرفی آخرین دستاوردها و توسعه همكاری‌های با فعالان صنعت برق کشور، در این نمایشگاه حضور داشت و نمایندگان این گروه با حضوري پررنگ و فعال پاسخگوی حاضران و بازدیدکنندگان بودند. دکتر "رضا اردکانیان" وزیر نیرو، از جمله بازدیدکنندگان از نمایشگاه هفدهم صنعت برق ایران بود که ضمن بازدید از سالن خلیج فارس و ارائه سخن در مراسم اختتامیه این رویداد، در مقابل غرفة گروه مپنا حضور یافت و معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی و جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا به معرفی جدیدترین دستاوردهای مپنا در حوزه صنعت نیروگاهی به وی پرداختند. همچنین در طول روزهای برگزاری این نمایشگاه، بسیاری از متخصصان داخلی و خارجی صنعت برق از جمله وزیر سابق نیرو، مدیرعامل توانیر، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی، برخی از معاونان و مشاوران وزارت نیرو، مدیران عامل تعدادی از نیروگاه‌های برق کشور و مدیران و نمایندگان شرکت‌های داخلی و خارجی، باحضور در غرفه مپنا، به گفت‌وگو و مذاکره با مدیران و نمایندگان این گروه پرداختند.
در مراسم پایانی هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، پاویون‌های برگزیده خارجی و نیز شرکت‌های داخلی برتر در رشته‌های صادرات، دانش‌بنیان، تولید انرژی، ساخت تجهیزات نیروگاهی، اتوماسیون، بهره‌وری و ...انتخاب شدند و شرکت مپنا در گروه شرکت‌های پیمانکاری، به عنوان شرکت برتر معرفی شد.
شایان ذکر است، مدیران و کارشناسان بخش‌های مرتبط در گروه مپنا در روزهای برگزاری نمایشگاه صنعت برق، در غرفه این گروه در سالن خلیج فارس مستقر بودند و به گفت‌وگو و مذاکره با مدعوین و حاضران پرداختند.
همچنین در سومین روز از این رویداد مهم، قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F ارس به ظرفیت 451 مگاوات بین گروه مپنا به عنوان پیمانکار و گروه بین‌المللی مانی به عنوان کارفرما به امضا رسید. این نیروگاه که در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس احداث خواهد شد، در زمره معدود نیروگاه‌های مجهز به توربین کلاس F در ایران به شمار می‌رود که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث خواهد شد.
احداث ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در ۴ سال آینده
در مراسم پایانی این رویداد، وزیر نیرو با تأکید بر لزوم تلاش بخش خصوصی فعال در صنعت برق جهت ارائه محصولات خود در عرصه‌های بین‌المللی، گفت: در ۴ سال آینده، ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت نصب‌ شده نیروگاه‌های کشور افزوده می‌شود.
"رضا اردکانیان" با اشاره به ظرفیت 77 هزار و 800 مگاواتی نیروگاه‌های نصب‌شده کشور، اظهار داشت: برخورداری از 34 میلیون مشترک برق در کشورمان، این انتظار را ایجاد می‌کند که مشارکت بخش خصوصی در بخش برق بیش از پیش افزایش یابد. رقابتی شدن محصولات از سوی بخش خصوصی نیز  این نوید را می‌دهد که بخش خصوصی فعال در صنعت برق، باید علاوه بر عرضة محصولات در بازارهای داخلی، بیش از پیش به بازارهای بین‌المللی ورود نماید.
وی از ایجاد 110 هزار فرصت شغلی در صنعت برق در دو بخش دولتی و خصوصی خبر داد و افزود: این میزان حضور در صنعت برق، ما را به حضور فعال‌تر در بازارهای گوناگون امیدوار می‌کند. پس با وجود این فرصت‌ها، لازم است چالش‌ها را نیز به فرصت تبدیل کنیم.
اردکانیان با اشاره به رشد مصرف برق و بالا بودن شدت مصرف انرژی به ‌عنوان یک چالش‌ صنعت برق کشور، افزایش راندمان نیروگاه‌ها و کاهش تلفات برق را از چالش‌های مهم بخش برق دانست و ادامه داد: در برنامة تقدیمی به مجلس که مبنای رأی اعتماد حداکثری نمایندگان بود‌ نیز تأکید بر مدیریت تقاضای انرژی شده است.
وی تصریح کرد: مزیت‌های فراوانی در حوزه سرمایه‌گذاری بخش برق وجود دارد که حمایت دولت را می‌طلبد، وزارت نیرو نیز در دورة جدید تلاش خواهد کرد یار و مددکار صنعت برق باشد.
وزیر نیرو به ارائه برنامه‌های صنعت نیروگاهی کشور در 4 سال آینده پرداخت و گفت: بر اساس برنامه، 20 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با افزایش بازدهی در سراسر کشور احداث خواهد شد، ضمن آنکه 4 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ارتقاء راندمان نیروگاه‌ها به حداقل 40 درصد و تک‌رقمی شدن تلفات شبکه توزیع برق، ازجمله برنامه‌های مهم وزارت نیرو است.
صدور مجوز احداث ۸ هزار مگاوات نیروگاه جدید
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، از مجور ۶.۳ میلیارد یورویی شورای عالی اقتصاد برای احداث ۸ هزار مگاوات نیروگاه جدید خبر داد و گفت: علاوه بر حمایت از صنعت برق در بودجه سال 1397، شورای عالی اقتصاد نیز از صنعت برق حمایت خواهد کرد.
"محمدباقر نوبخت"، سرمایه‌گذاری سالانه حدود 700 میلیارد تا یک هزار میلیارد تومان در صنعت برق را کافی ندانست و افزود: لازم است از دیگر منابع نیز جهت سرمایه‌گذاری در صنعت برق استفاده شود.
وی بااشاره به بدهی‌های وزارت نیرو تصریح کرد: به دستور رئیس‌جمهور، هیئت وزیران ملزم شد برای فعال‌سازی وزارت نیرو، با وزیر جدید نیرو همراه باشد و در این راستا جهت پرداخت بدهی‌های وزارت نیرو در کوتاه مدت اقداماتی انجام خواهد شد
نوبخت در خصوص توجه بودجه سال آینده به صنعت برق گفت:‌ در این لایحه، توجه ویژه‌ای به صنایع نیروگاهی شده و همانگونه که در برنامه دولت و برنامه پنج ساله توسعه بر ضرورت بسترهای افزایش 5 هزار مگاواتی سالانة ظرفیت تولید برق تأکید شده است، شورای اقتصاد نیز با آگاهی از ضرورت سرمایه‌گذاری در این بخش، مجوز سرمایه‌گذاری به میزان 6.3 میلیارد یورویی را در صنعت برق تصویب کرد
رئیس سازمان برنامه و بودجه، اظهار داشت: دولت در سال گذشته مصمم شد 2200 میلیارد تومانی که از صنعت برق برای یارانه‌ها اخذ شده بود را بازگرداند و امسال نیز این تصمیم پابرجاست.  
سخنگوی دولت در پایان سخنان خود تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شد تا نسبت به اصلاح تعرفه‌های حامل‌های انرژی اقدام کند و در این راستا بررسی‌های دقیق و مناسبی در دولت در حال انجام است


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)