پاورژن آسیا آغاز به کار کرد / حضور مپنا در بزرگترین نمایشگاه صنعت برق آسیا
تاریخ خبر : 29 شهریور 96

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

بیست و پنجمین دوره نمایشگاه پاورژن آسیا روز سه‌شنبه در کشور تایلند آغاز به کار کرد.

پاورژن آسیا که بزرگترین نمایشگاه صنعت برق قاره کهن است از روز ۲۸ شهریور ماه فعالیت خود را در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تایلند (BITEC) در شهر بانکوک کلید زد.

گروه مپنا امسال برای سومین بار در این نمایشگاه حضور یافت تا در راستای راهبرد بین‌المللی شدن به عرضه خدمات، محصولات و راه‌حل‌های خود به مشتریان بین‌المللی بپردازد. رایزنی با شرکت‌های فعال در حوزه برق از دیگر برنامه‌های گروه مپنا در این نمایشگاه است و غرفه شرکت روز سه‌شنبه میزبان بازدیدکنندگانی از ژاپن، اروپا، جنوب شرقی آسیا و جنوب آسیا بود. فروش تجهیزات تولیدی، ساخت نیروگاه و سرمایه‌گذاری از جمله اهداف مپنا از شرکت در این نمایشگاه است.

مپنا در سال‌های اخیر و در پی موفقیت در تامین نیازهای داخلی، حضور موثرتر در بازارهای بین‌المللی و توسعۀ کسب و کارهای خود را در بیرون مرزها را مورد توجه قرار داده است. کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله بازارهای هدف گروه مپنا به شمار می‌روند و انجام پروژۀ تعمیرات اساسی نیروگاه بلاوان در شمال جزیرۀ سوماترای اندونزی از جمله پروژه‌های مپنا در جنوب شرق آسیا است.

در آذر ماه ۱۳۹۵ نیز تفاهم‌نامه‌ای میان مپنا و شرکت ملی برق اندونزی در راستای زمینه‌سازی حضور موثرتر این گروه در بازار برق اندونزی به امضاء رسید.

روز اول نمایشگاه

اولین روز نمایشگاه با سخنرانی جمعی از فعالان صنعت برق حوزه شرق و جنوب شرقی آسیا آغاز شد. نخستین سخنرانان مراسم افتتاحیه «سوراساک سریساک»، معاون وزیر انرژی کشور تایلند و «ساراهات بون‌پوتی‌پوک‌دی» رئیس شرکت ملی برق این کشور (EGAT) بودند. این دو مقام تایلندی در سخنان خود به ارائه چکیده‌ای از وضعیت صنعت برق تایلند پرداختند و به تشریح سیاست‌های دولت این کشور در زمینه کاهش آلودگی زیست‌محیطی و چرخش به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر پرداختند.

سخنران بعدی مراسم افتتاحیه، «کنجی اندو»، مدیرعامل MHPS (شرکت مشترک میتسوبیشی و هیتاچی ژاپنی در حوزه صنعت برق) بود که سخنرانی خود را به نیازهای صنعت برق در حوزه جنوب شرق آسیا اختصاص داد. وی با اشاره به روند رو به رشد جمعیت این منطقه ضرورت فراهم ساختن انرژی ارزان و پایدار را مورد تأکید قرار داد و سبد ترکیبی انرژی (شامل انرژی هسته‌ای، ذغال سنگ و گاز) و توزیع پراکنده را راهکار اصلی دسترسی بسیاری از مناطق به برق دانست.

«هرو دوانتو»، مدیرعامل شرکت چیربون اندونزی آخرین سخنران مراسم افتتاحیه بود که به تشریح وضعیت صنعت برق در اندونزی و نیازهای این کشور در حوزه نیروگاهی پرداخت. وی با اشاره به مشکل عدم دسترسی هزاران جزیره این کشور به برق، تلاش‌های شرکت چیربون را برای تأمین برق پاک از منبع ذغال سنگ که اصلی‌ترین سوخت فسیلی تشریح کرد.

موضوعات نمایشگاه

روندها، پروژه‌ها و برنامه‌ریزی؛ دیجیتال‌سازی صنعت برق، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری؛ بهینه‌سازی بهره‌برداری از نیروگاه؛ یکپارچه‌سازی، ذخیره انرژی و توزیع پراکنده؛ راهبردهای انرژی‌های تجدیدپذیر، و فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر شش موضوع اصلی سخنرانی‌ها و نشست‌های تخصصی نمایشگاه سه‌روزه پاورژن آسیا بودند.

دیجیتال‌سازی صنعت برق از جمله حوزه‌های رو به رشد صنعت برق است که در این نمایشگاه نیز در چندین سخنرانی، نشست و کارگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علاوه بر نشست مطبوعاتی یکی از شرکت‌های مطرح صنعت نیروگاهی برای خبرنگاران حاضر در نمایشگاه و تشریح دستاوردهای این شرکت در زمینه دیجیتال‌سازی صنایع نیروگاهی، در نشستی تخصصی با عنوان «بررسی فرصت‌های تحول دیجیتال» در اولین روز نمایشگاه، سخنرانانی از شرکت‌ها و کشورهای مختلفی هم‌چون آلمان، چین، تایلند، سوییس و بریتانیا به بررسی روند پیوند روزافزون صنعت برق و صنعت فناوری اطلاعات و دیجیتال شدن صنعت برق پرداختند.

دیجیتال شدن صنعت برق و نیاز به تغییر در شیوه مدیریت نیروگاه، تحولات حوزه‌های متأثر از روند دیجیتال‌سازی، نحوه سازگار کردن نگاه بلندمدت و محتاطانه صنعت زیرساختی برق با نگاه کوتاه‌مدت صنعت پرشتاب فناوری اطلاعات، توجه و تطابق با رفتار مصرف‌کنندگان برق، و مالکیت داده‌های جدید حاصل از دیجیتال‌سازی صنعت برق از جمله مسائلی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت.

با آنکه برخی کارشناسان حاضر در نشست بر این باور بودند که تا ده سال آینده دیجیتال شدن تبدیل به روندی غالب در صنعت برق خواهد شد و کشورهایی مانند کره و ژاپن این روند را در حال حاضر کلید زده‌اند، توجه به وضعیت صنعت برق در بازار شرق و جنوب شرقی قاره آسیا و عدم دسترسی بسیاری از کانون‌های جمعیتی این منطقه به برق پایدار، پرسش‌هایی در مورد میزان ارتباط حوزه جدید دیجیتال‌سازی با صنعت برق این منطقه ایجاد می‌کرد. یکی از سخنرانان این نشست تخصصی در گفتگو با خبرنگار مپنا ضمن اذعان به این که نیازهای صنعت برق هر کشور باید به صورت ویژه و اختصاصی تعریف شود، تأکید کرد در کشورهایی که صنعت برق آنها به بلوغ رسیده است، ورود به روند دیجیتال شدن می‌تواند دربرگیرنده مزایای بسیاری باشد.

نمایشگاه پاورژن آسیا که از سال ۱۹۹۲ آغاز به کار کرده است اولویت خود را بر بازارهای شرق و جنوبی شرقی آسیا قرار داده است. کره جنوبی، چین، ویتنام، تایلند و اندونزی از جمله میزبانان این نمایشگاه در ۲۵ سال گذشته بوده‌اند و بیش از سه هزار شرکت از ۱۰۰ کشور توانمندی‌های خود را به ۱۲۵ هزار بازدیدکننده عرضه کرده‌اند.

این نمایشگاه روز پنجشنبه ۳۰ شهریور به پایان خواهد رسید.

بیست و ششمین دوره نمایشگاه در شهر جاکارتا، پایتخت کشور اندونزی، برگزار خواهد شد.


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)