کلنگ احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ارس به زمین زده شد
تاریخ خبر : 16 بهمن 96

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

کلنگ احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ارس، در مراسمی در ظهر روز شنبه ۱۴ بهمن ماه 96 در سالن همایش‌ شیخ نباتی سازمان منطقه آزاد صنعتی و تجاری ارس واقع در منطقه مرزی جلفا به زمین زده شد.
بر اساس مفاد قرارداد، یک بلوک نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F  ارس، به ظرفیت 451 مگاوات در شرایط ایزو، شامل یک واحد گاز و یک واحد بخار، بویلر بازیاب با آتش اضافی، سیستم خنک کن اصلی از نوع ACC  و پست 400 کیلوولت، در استان آذربایجان شرقی، منطقه آزاد صنعتی - تجاری ارس احداث می‌شود. شرکت بین‌المللی گروه مانی آسیا به عنوان کارفرمای اصلی پروژه و شرکت‌ احداث و توسعه پروژه‌های ویژه مپنا (توسعه سه) به نمایندگی از این گروه، به عنوان پیمانکار اصلی پروژه، به کارگیری تجهیزات کلاس  را در دستور کار قرار می‌دهد.
سرمایه‌گذار خصوصی و قرارداد با مپنا
در این مراسم که رئیس سازمان محیط‌ زیست، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی و نیز مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا و سرمایه‌گذار نیروگاه سیکل ترکیبی ارس در مراسم کلنگ‌زنی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ارس حضور داشتند، "اسدالله علیزاده" سرپرست منطقه آزاد ارس، ضمن خیرمقدم به مدعوین اظهار داشت: با افتتاح پروژه‌های این منطقه، ارس به قطب انرژی کشور تبدیل خواهد شد و در صورت تحقق این مهم، ما می‌توانیم پیشرو در انرژی کشور باشیم و انرژی تولیدی این منطقه بخش قابل توجهی از صادرات برق کشور را بر عهده خواهد گرفت.
 "مجتبی رحمانی" مدیرعامل شرکت بین‌المللی گروه مانی آسیا و سرمایه‌گذار نیروگاه سیکل ترکیبی ارس نیز تصریح کرد:  طی یک سال و نیم گذشته، کارهای دریافت مجوزها انجام شد و حدود یک ماه پیش با گروه مپنا قرارداد را نهایی و به امضاء رساندیم و قرار است با این پروژه با توربین‌های مدرن و روز دنیا (کلاس F) طراحی و احداث شود.
وی افزود: نیروگاه ارس، در استان آذربایجان شرقی در نوع خود "اولین" محسوب می‌شود.
رحمانی خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن این نیروگاه، در اسرع وقت قرارداد با مپنا منعقد شد و این گروه به سرعت کار را آغاز خواهد کرد. بر اساس مفاد قرارداد، فاز نخست پروژه 24 ماهه و فاز دوم نیز 40 ماهه به بهره‌برداری خواهد رسید، با این حال بنا بر قول مدیرعامل گروه مپنا، امکان بهره‌برداری زودتر از موعد این پروژه نیز خواهد بود.
مدیرعامل شرکت بین‌المللی گروه مانی آسیا، نیروی برق را از ملاک‌‌های توسعه عنوان کرد و افزود: منطقه آزاد ارس، زمینه‌های بسیار زیادی برای پیشرفت و توسعه دارد و میزان تولید برق در این منطقه نیازمند افزایش است.
"محمد حسن‌نژاد" نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: منطقه آزاد ارس، چندین پروژه برای بهره‌برداری داشته‌ که به دلیل کمبود برق انجام آن میسر نشده و امیدواریم پروژه نیروگاه ارس زیربنای توسعه این منطقه و موجب توسعه بخش‌های دیگر صنعت در کشور ما شود.
مپنا نشانه‌ای از اقتصاد مقاومتی
در ادامه مراسم کلنگ‌زنی نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F ارس، مدیرعامل صندوق توسعه ملی در جایگاه قرار گرفت و گفت: خوشحالیم که پروژه‌ای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی را آغاز می‌کنیم و از این بابت که همه سازندگان و دست‌اندرکاران این پروژه، فرزندان این کشور هستند افتخار می‌کنیم. ما از پروژه‌های ملی و تکنولوژی روز حمایت می‌کنیم.
دیگر سخنران مراسم کلنگ‌زنی نیروگاه سیکل ترکیبی، "همایون حائری" معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بود. وی اظهار داشت: امروز نیروگاهی که از جنس تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته است توسط فرزندان این مرز و بوم در شرکت مپنا ساخته می‌شود و در راستای حفظ محیط زیست است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: هر سال نسبت به سال گذشته، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر را دو برابر خواهیم کرد و تا پایان دولت دوازدهم ۴ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید خواهد شد.
"مجید خدابخش"، استاندار آذربایجان شرقی نیز با تقدیر از عملکرد گروه مپنا اظهار داشت: کار ساخت نیروگاه به وسیله متخصصان داخلی بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به بازدید از کارخانجات گروه مپنا گفت: مپنا به عنوان سازنده و تولیدکننده و طراح و نصب کننده توربین در کشور حرف اول را می‌زند و هزاران نفر از جوانان و متخصصان نخبه دانشگاه‌های کشور در مپنا مشغول کار هستند و دقیقا اقتصاد مقاومتی برای کشور در گروه مپنا معنا دارد.
راه توسعه توجه به پیرامون است
"مرتضی بانک" مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی نیز در این مراسم با اشاره به نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F ارس گفت: این کار ظرفیتی است که برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده و این سرمایه‌گذاری باید قابل رقابت با همتاهای داخلی و خارجی خود باشد. ما 15 کشور همسایه داریم و هیچ راهی برای توسعه جز توجه به پیرامون نیست.
وی گفت: در ارمنستان و ترکمنستان در آینده مناطق آزاد ایجاد خواهد شد و طبیعی است که  هدف آنها جذب سرمایه از خارج کشور خواهد بود، پس ما باید آن‌قدر جذابیت صنعتی ایجاد کنیم تا توسعه منطقه‌ای ما به گونه‌ای مناسب توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند.
مرتضی بانک خاطرنشان کرد: سرمایه و سرمایه‌گذار مورد احترام است و اگر کسی سرمایه‌گذاری می‌کند، به آینده و توسعه کشور خدمت می‌کند، لذا باید همه شرایط لازم را برای حفظ سرمایه‌گذاری فرهم کنیم.  
"عیسی کلانتری" رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در سخنان کوتاهی، با تمجید از سرمایه‌گذاری و احداث نیروگاه کلاس F در منطقه آزاد ارس، خطاب به معاون وزیر نیرو  تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست قطعاً از احداث نیروگاه‌های کلاس F حمایت می‌کند و مجوزهای لازم را صادر خواهد کرد.
مپنا در قله فتوحات صنعت نیروگاهی
در پایان رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا در جمع مدعوین در سخنانی اظهار داشت: مپنا امروز در قله فتوحات صنعتی نیروگاهی است و ما چراغ کشور را به حول و قوه الهی روشن نگه خواهیم داشت.
"عباس علی‌آبادی" گفت: امروز تمامی کلاس‌های توربین‌های نیروگاهی  در کشور قابل ساخت است.
وی با اشاره به قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F ارس، افزود: سایز توربین‌های به کار رفته در نیروگاه ارس ۳۰۰ مگاواتی و پیشرفته است و ما از حیث قراردادی تعهد داریم تا سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه زودتر به بهره‌برداری برسد. راندمان این نیروگاه تا میزان ۵۸.۵ درصد گارانتی شده و ما تلاش می‌کنیم تا بالاتر از این راندمان هم حاصل شود، این در حالی است که راندمان متوسط نیروگاه‌های کشور کمتر از ۴۰ درصد است.
وی با اشاره به ایجاد شغل برای جوانان با آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ارس، این امر را مترادف تولید ثروت برای کشور دانست و افزود: استفاده از فاینانس خارجی برای چنین پروژه‌هایی به معنای صادرات شغل است.
علی‌آبادی گفت: گروه مپنا تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار مگاوات پروژه نیروگاهی را تأمین مالی کرده و ما آمادگی داریم تا در تأمین مالی در کنار سرمایه‌گذار پروژه مشارکت کنیم.
مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های معتبر بین‌المللی، در پنج سال گذشته، در یکی از پیشرفته‌ترین صنایع دنیا یعنی توربین گاز، رتبه مپنا به عنوان سازنده صاحب فناوری که ماشین خود را عرضه می‌کند، متوسط چهارم بوده و در سال 2016 و 2017 در مقام سوم قرار گرفتیم.


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)