گروه مپنا "صادرکنندۀ نمونه ملی" معرفی شد
تاریخ خبر : 29 مهر 96

نخستین توربین کلاس F گروه مپنا به نیروگاه اندیمشک بارگیری شد

معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مراسم بیست و یکمین دورۀ بزرگداشت «روز ملی صادرات» لوح تقدیر و تندیس صادرکنندۀ نمونۀ ملی را به گروه مپنا تقدیم کردند.

مراسم بیست و یکمین سالروز ملی صادرات، روز ‌شنبه 29 مهر ماه 96 با حضور معاون اول رئیس‌جمهور  در سالن اجلاس سران برگزار شد و از شرکت گروه مپنا به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در زمینۀ خدمات فنی و مهندسی تجلیل شد.

امسال، این مراسم با حضور "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس‌جمهور، "محمد شریعتمداری" وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و جمعی از بازرگانان کشور برگزار شد و از شرکت‌های مدال‌آور، صادرکننده ممتاز و نمونه صادراتی تقدیر شد.

در این مراسم، لوح تقدیر و تندیس "صادرکنندۀ نمونۀ ملی" به پاس تلاش‌ها و خدمات گروه مپنا، به "بهنام حقیقی" مدیر ارتباطات و بازار گروه مپنا (به نمایندگی از مدیرعامل گروه) تقدیم شد.

در بخشی از این تقدیرنامه آمده است: "توسعه صادرات غیر نفتی به عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور، بیش از هر چیز، بیانگر تلاش چشمگیر و خستگی ناپذیر بنگاه‌های توانمند صادراتی و حضور موفق و پر تمر آنها در صحنه تجارت خارجی و نیز معرفی شایسته محصولات و خدمات ایرانی در بازارهای پر رقابت جهانی است".   

آمریکایی‌ها خود را از همکاری با اقتصاد ایران محروم کردند

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی صادرات با تاکید بر این که ج.ا. ایران به دنبال همکاری با اقتصاد دنیا است، اظهارکرد: سیاست ایران همکاری با کشورهای مختلف است.

"اسحاق جهانگیری"، صبح روز شنبه 29 مهر در مراسم بیست و یکمین سالروز ملی صادرات در سالن اجلاس سران، با تاکید بر اهمیت صادرات در اقتصاد ایران اظهار کرد: اگر بخواهیم به مسائل توسعه‌ای کشور بپردازیم درمی‌یابیم که تولیدی ماندگار و قادر به ادامه حیات است که در صحنه‌های مهم رقابتی از جمله بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشد.

وی بازارهای داخلی را ایزوله، محدود و محصور دانست و خاطرنشان کرد: ورود به بازارهای بین‌المللی نیازمند ابجاد رقابت‌های جدی و افزایش بهره‌وری برای کاهش هزینه‌ها و بالا بردن کیفیت است، در همین راستا جهت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، باید زمینه را برای ورود درآمدهای مختلف به اقتصاد آماده کنیم و مطمئنا درآمدی که می‌تواند اقتصاد کشور را به سرمنزل مقصود برساند درآمد حاصل از صادرات کالاهای غیر نفتی است.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، با اشاره به میزان صادرات غیر نفتی کشور خاطرنشان کرد: در گذشته زمانی که در کشور از صادرات غیر نفتی صحبت می‌کردیم، ارقامی نظیر 1.5 و 2 میلیارد دلار مطرح می‌شد، اما امروز میزان صادرات غیر نفتی کشور بیش از 47 میلیارد دلار است که امیدوار هستیم این میزان به 50 میلیارد دلار افزایش یابد. قطعا کسانی این مسیر سخت را طی کرده‌اند و کشور را به این نقطه رسانده‌اند که باید مورد تقدیر قرار گیرند و احترامشان حفظ و جایگاهشان ارتقاء یابد.

جهانگیری گفت: امسال میزان درآمدهای غیر نفتی، حداقل در بخش دولتی دو برابر درآمدهای نفتی شده است و این کار بزرگ را صادرکنندگان انجام داده‌اند.

معاون اول رئیس جمهوری بر لزوم قابل پیش بینی بودن شاخص‌های مهم اقتصادی برای فعالان اقتصادی تاکید کرد و با بیان اینکه کشور امروز از پشتوانه ارزی خوبی برخوردار است، خاطر نشان کرد: در مقطع فعلی سالانه 45 الی 50 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور است که به پول جاری حاصل از آن دسترسی داریم. همچنین حدود 45 الی 50 میلیارد دلار نیز میزان درآمدهای حاصل از صادرات غیر نفتی کشور است. پس در بخش عرضه ارز در سال توانایی حدود 100 میلیارد دلار را داریم.

جهانگیری افزود: حدود 50 میلیارد دلار رقم واردات کالایی اقتصاد کشور و رقم دیگری نیز ممکن است برای بخش خدمات مورد استفاده قرار گیرد، اما در مجموع نسبت عرضه ارز به تقاضا در طراز مثبت و بالایی قرار دارد، به همین جهت دلیلی ندارد که بگذاریم تلاطمی در نرخ ارز ایجاد شود.

کیک اقتصاد کوچک مانده است/ دیوار مشوق‌های صادراتی خوابیده

 وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم روز ملی صادرات گفت: کیک اقتصادی کشور ما کوچک مانده و اگر حجم بازار و تولید خود را افزایش ندهیم، سهم ما از بازارهای جهانی رقمی اندک خواهد بود.

 "محمد شریعتمداری" در مراسم روز ملی صادرات که با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، به  موانع و وضعیت صادرات پرداخت و گفت: در حالی که سهم صادرات غیر نفتی کشور باید رقمی حدود ۱۸۰ میلیارد دلار باشد، اما هنوز با این ارقام‌ فاصله بسیاری داریم و اصلی‌ترین علت این عقب ماندگی نیز فقدان باور و عزم ملی و عدم توجه به این نکته است که صادرات تنها راه پیشرفت کشور محسوب می‌شود.

شریعتمداری تصریح کرد: باید دانست دستیابی ارزآوری و انواع درآمدها و میل به توسعه پایدار، بدون توجه به توسعه صادرات میسر نخواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم یکسان سازی نرخ ارز، افزود: اگر نرخ دلار را واقعی نکنیم، تنبیه صادرات و تشویق واردات صورت می‌گیرد، پس باید تغییرات اجرایی شود.

وی افزود: مواردی مانند نرخ ارز، تعرفه‌های گمرکی و مسائلی در حوزه قوانین و مقررات موجب محدودیت برای صادرکنندگان می‌شود که ما باید برای رفع این موانع اقدام کنیم.

شریعتمداری در پایان با تاکید بر این که لازم است برنامه‌های جدی برای توسعه صادرات در دستور کار دولت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اگر عزم ملی برای صادرات غیرنفتی در دستور قرار گیرد، می‌توان به دسترسی به اهداف صادرات غیر نفتی امیدوار بود.


نام
ایمیل (محرمانه)
تلفن (محرمانه)